De Cormorant UAV fancraft, een compacte luchttaxi met interne rotorbladen uit Israël, heeft een eerste autonoom uitgevoerde testvlucht voltooid.
De Cormorant UAV heeft onlangs met succes zijn eerste vrije, autonome testvlucht afgerond. Het toestel is een zogeheten fancraft-ontwerp van het Israëlische bedrijf Tactical Robotics. Het is een autonoom vliegende, compacte luchttaxi met intern weggewerkte rotors. Het toestel stijgt en landt verticaal en is bedoeld om personen van en naar gevaarlijke gevechtslocaties te vliegen zonder hierbij het leven van piloten te hoeven riskeren.
Luchttaxi vloog goed
Tijdens de testvlucht vloog het toestel gedurende twee minuten over een stuk terrein in Israël. Ook al landde de luchttaxi weer veilig, toch waren er tijdens de korte vlucht enkele problemen. Het flight management system (FMS) van het toestel moest drie keer ingrijpen om een verkeerde terrein-interpretatie van het flight control system (FCS) te corrigeren.
Het FCS is het primaire besturingssysteem. Het levert besturingsinput gebaseerd op vluchtgegevens van onder andere inertial sensors, (traagheidsnavigatie), een radarhoogtemeter en twee laserhoogtemeters. Die laatste gaven drie keer onaccurate metingen.
“Terwijl het FCS aan het leren was hoe het dit toestel in verschillende patronen moest vliegen, hield het FMS de veiligheidsniveaus in de gaten. Dit systeem maakte de afwegingen om wel of niet in te grijpen”, aldus een woordvoerder van Tactical Robotics.
Vlucht werd gefilmd
Tegen het einde van het onderstaande filmpje zie je hoe de luchttaxi plots iets schommelt. Dat is één van de momenten waarop het FMS ingreep. Overigens is er tevens ruimte voor verbetering bij de overgangen tussen stijgen, vliegen, dalen en weer landen.
Veiliger dan kwetsbare helikopter
Omdat de rotorbladen intern in het toestel zijn verwerkt, kan de Cormorant UAV veel veiliger in krap bemeten locaties landen dan een gewone helikopter. Een helikopter heeft een flinke straal vrije ruimte nodig om te voorkomen dat de rotorbladen iets raken en is daarmee veel kwetsbaarder.
De luchttaxi was eerder bekend als ‘AirMule’ ofwel: luchtezel. Het maakte al enkele eerdere testvluchten maar tijdens die vluchten was hij nog verankerd met een kabel.
Bronnen: Popular Science, Urban Aeronautics