De Australische overheid wil strengere regels voor sigarettenpakjes: kleurrijke logo’s moeten plaatsmaken voor horrorplaatjes tegen een olijfgroene achtergrond.
Sigarettenmerken krijgen steeds minder ruimte om te adverteren. Reclame en sponsoring zijn in de meeste landen al verboden, terwijl het plaatsen van teksten zoals ‘roken is dodelijk’ of plaatjes van bijvoorbeeld rokerslongen op de pakjes steeds vaker verplicht is.
In Australië willen ze nog een stapje verder gaan in de strijd tegen de tabaksreclame: er is een wetsvoorstel ingediend dat alle logo’s, plaatjes of teksten van het merk op sigarettenpakjes verbiedt. In plaats daarvan wordt de merknaam in een klein en uniform lettertype gedrukt, sieren horrorplaatjes de verpakking en wordt de kleur van de pakjes olijfgroen (de overheid denkt dat consumenten die kleur zullen haten).
De tabaksindustrie is hier vanzelfsprekend niet blij mee. Fabrikanten dreigen al met juridische stappen sinds deze plannen vorig jaar bekend werden. Experts zijn het nog niet eens over de haalbaarheid van het wetsvoorstel, omdat het wellicht in strijd is met het merkenrecht.
Eerdere onderzoeken hebben overigens aangetoond dat alleen het tonen van een eng plaatje of een bangmakende tekst niet effectief is om roken te voorkomen. Vooral bij te extreme uitingen (zoals monden zonder tanden of een vrouw met een lege kinderwagen) steken rokers de kop in het zand. Als de dreiging echter gepaard gaat met concrete adviezen om te stoppen met roken, kan deze aanpak wel effectief zijn.
Bronnen: AP op PhysOrg.com