Mannen en vrouwen kijken anders naar kunst

KIJK-redactie

13 oktober 2014 09:00

Mensen letten meer op de achtergrond van de kunstenaar dan op het kunstwerk op zich, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Vooral mannen vinden de biografie belangrijk. 

Wetenschappers hebben ontdekt dat mensen niet alleen een kunstwerk beoordelen op het uiterlijk, maar zich ook in hoge mate laten beïnvloeden door de achtergrond van de kunstenaar. Vooral mannen zijn gevoelig voor het verhaal van de maker van het kunstwerk. Vrouwen besteden meer aandacht aan het kunstwerk zelf.

Verzonnen biografieën

De wetenschappers vroegen 518 mensen te kijken naar twee schilderijen en de bijbehorende biografieën van de kunstenaar te lezen. Die biografieën hadden de onderzoekers zelf verzonnen. Sommige mensen lazen dat de artiest al zijn hele leven schilderde en uniek werk creëerde. Anderen lazen dat hij een gewone kunstenaar was die pas net begonnen was met schilderen.

Na afloop werd aan de proefpersonen gevraagd of ze het kunstwerk zouden willen kopen en hoeveel ze ervoor zouden willen betalen. Mensen die geloofden dat de kunstenaar authentieke werken maakte, gaven aan het schilderij eerder te kopen en er meer geld voor over te hebben.

Sekseverschil 

Vooral mannen bleken gevoelig voor de achtergrond van de artiest. Terwijl vrouwen ook voor een groot deel het kunstwerk zelf beoordeelden, gebruikten mannen het verhaal over de artiest vaker als een bepalende factor wanneer ze het schilderij evalueerden. “Vrouwen zijn vaker bereid om het ingewikkelde proces waarin ze het kunstwerk echt beoordelen te doorlopen. Mannen zeggen ‘dit is een goede kunstenaar, dus ik koop zijn werk”, aldus de onderzoekers.

De wetenschappers denken dat hun conclusies ook gelden voor andere producten waarbij de maker van belang is, zoals kleding, juwelen en restaurants. “Hoewel ontwerpers en koks vaak op de achtergrond blijven, wekt dit onderzoek de suggestie dat het imago en de verkoopcijfers van het merk baat kunnen hebben bij het communiceren van hun passie en toewijding,” zeggen de onderzoekers.

Bronnen: Psychology & Marketing, Michigan State University via EurekAlert!