Britse en Chinese onderzoekers hebben een beter hittebestendig materiaal ontwikkeld.
Een van de grootste problemen van hypersoon vliegen is de temperatuur. Die loopt niet alleen hoog op in de speciale motoren die nodig zijn om de snelheden van minimaal Mach 5 (meer dan 6000 kilometer per uur) te halen. Ook de neus en vleugelranden worden door de constante botsingen met luchtdeeltjes extreem heet: soms wel 2000 tot 3000 graden Celsius. Onderzoekers van de Universiteit van Manchester, het Henry Royce Institute en de Central South University of China (CSU) hebben een materiaal ontwikkeld dat bestand is tegen die helse temperaturen.
Koel materiaal
De basis van het hittebestendige spul is zirconium carbide (foto hieronder), bekend van harde boortjes en industriële toepassingen. Door het materiaal via een reactive melt infiltration-techniek te mengen met koolstofcomposieten, kregen ze een superharde keramische coating. En die kan hitte tot twaalf keer effectiever afvoeren dan de materialen die daar nu voor worden gebruikt.
Het nieuwe materiaal zou onder meer goed nieuws kunnen zijn voor Skunk Works, de geheime ontwerpafdeling van Lockheed Martin. Die bracht onlangs naar buiten dat er gewerkt wordt aan de opvolger van het fameuze spionagevliegtuig SR-71 Blackbird, de hypersone SR-72 Son of Blackbird.