Met een elektrisch aangedreven superauto proberen Amerikaanse studenten een snelheidrecord te vestigen op de beroemde zoutvlaktes bij Bonneville. De enorme computer die hun universiteit heeft staan, komt daarbij goed van pas.
Studenten van de Ohio State-universiteit zijn onder begeleiding van techneut Giorgio Rizzoni bezig met het ontwikkelen van de Buckeye Bullet 3. Het ontwerpen van de auto zal nog tot eind dit jaar duren. Daarna moet de wagen uitgebreid worden getest voordat hij eind 2012 voor het record zal gaan. Het team mikt op een nieuw snelheidsrecord van bijna 650 kilometer per uur.
Speciale A123-batterijen zullen twee zware elektromotoren voeden waardoor de auto wordt aangedreven. De carrosserie wordt zo aerodynamisch mogelijk ontworpen met behulp van een enorme computer op het Ohio Supercomputer Centre (OSC). Er zijn geen windtunnels die de omstandigheden voor de auto bij ruim 600 kilometer per uur accuraat kunnen simuleren, dus gebruiken de ontwikkelaars computersimulaties.
De IBM 1350 Opteron Cluster beschikt over genoeg rekenkracht om tot het kleinste detail alle effecten op de auto te berekenen. Het team maakt zich vooral zorgen over de ‘lift’ die bij zulke hoge snelheden wordt gegenereerd. Spoilers moeten de auto aan de grond houden, maar mogen niet al te veel vermogen kosten. Ook de kleine wieltjes vormen een probleem waar uitvoerig naar wordt gekeken.
Het team heeft al eerder snelheidsrecords gebroken met milieuvriendelijke auto’s. In 2004 scheurde de eerste Buckeye Bullet met meer dan 500 kilometer per uur over de zoutvlakte bij Bonneville. Deze auto was aangedreven met een nikkelbatterij en vestigde het record in deze klasse elektrische auto’s. Enkele jaren later, in 2009, deden de studenten twee keer een recordpoging in twee verschillende klassen. De Buckeye Bullet 2 werd eerst uitgerust met een brandstofcel en de tweede keer met een lithium-ion-accu. Beide records bleven rond de 490 kilometer per uur steken.
Bron: OSC via PhysOrg.com
Beeld: Buckeye Bullet 2