Een kijkje op veerboot MS Texelstroom

Laurien Onderwater

02 juli 2016 13:00

Texels nieuwste veerboot de Texelstroom

Eind juli zullen de eerste passagiers voet zetten op de nieuwste veerboot van TESO. KIJK mocht al eerder aan boord.

Texel is weer een primeur rijker. Want het eiland dat onlangs door Lonely Planet tot topbestemming is uitgeroepen, is nu eigenaar van een van de schoonste veerboten van Europa: de MS Texelstroom. Zo vaart het schip op CNG (gecomprimeerd aardgas), groene walstroom en zonne-energie.

In twintig minuten brengt het nieuwste speeltje van Texel je naar Den Helder. Maar wanneer het schip een ambulancevaart moet maken, doet het er slechts zeven minuten over. En, last but not least, de veerboot kan zelfs nog passagiers vervoeren met windkracht 11.

Schoon schip

Doordat de Texelstroom op CNG vaart, stoot deze 20 procent minder CO2 uit en is er geen sprake van roet-emissie. Ook bijzonder is het zonnedek, dat dankzij 462 zonnepanelen 10 procent van de benodigde energie levert. Toch zijn er ook motoren aan boord die op diesel lopen voor het geval er geen gas is. Dan kan de boot overgaan op deze brandstof die zwavelvrij is.

De vraag was wel waarom er voor CNG is gekozen en niet voor LNG (KIJK 7/2016). Volgens Rint de Vries, voormalig hoofd van de Technische Dienst bij TESO, had dat met de logistiek te maken. “Om aan de hoeveelheid LNG te voldoen die wij nodig hebben, zouden er elke twee dagen trucks moeten komen vanuit Zeebrugge.” Dus besloot het team naar CNG te kijken, waarvan de gasleiding al op het eiland lag. Het enige wat nog nodig was, was een compressorstation om het gas op druk te brengen.

“Het verschil met LNG is niet groot; de motor is in wezen hetzelfde. Alleen hoeven we het gas niet te koelen. Wel moeten we elke avond bunkeren, maar dat past in ons concept, want we liggen elke nacht van tien tot zes uur stil. We hebben dus genoeg tijd om die tanks vol te laden.”

Passen en meten

De boot moest in grootte nagenoeg gelijk blijven als haar voorganger, de Schulpengat, aangezien de afmetingen van de haven onveranderd bleven. Toch wilde TESO meer capaciteit hebben. Om daaraan te voldoen, kreeg de Texelstroom een zogenoemde T-vorm. De romp is even groot gebleven, maar boven de fuik van de haven is de boot breder. Hierdoor passen er 340 auto’s aan boord.

Door de T-vorm komt het zwaartepunt hoger te liggen, waardoor de boot minder stabiel zou zijn. Maar daar hebben de bouwers rekening mee gehouden. Allereerst zijn de motoren in de machinekamer zo zwaar, dat het zwaartepunt alsnog vrij laag ligt. Daarnaast hebben de bouwers bij de romp van zwaarder staal gebruikgemaakt dan boven.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Aan werkelijk alles lijkt dus te zijn gedacht bij het ontwerpen van deze veerboot. En dat moest ook, zegt TESO-directeur Cees de Waal. “Ik woon hier op Texel. Als er iets mis is met de boot, dan weten ze me wel te vinden.”

Bron: TESO

Beeld: TESO