Multi-role helikopterontwerp krijgt vorm

KIJK-redactie

14 april 2017 11:00

multi-role

Het lijkt wel de F-35 onder de helikopters te worden: de Sb>1 Defiant, het ontwerp van Sikorsky-Boeing voor een nieuwe multi-role helikopter voor de Amerikanen.

Net als met de F-35 Joint Strike Fighter wil de Amerikaanse defensie in de toekomst ook één basisplatform voor een helikopter die meerdere rollen kan vervullen. Hiervoor is het Future Vertical Lift program (FVL) opgezet. Onderdeel daarvan is FVL-Medium. Helikopterbouwer Sikorsky en Boeing dingen samen mee naar de FVL-Medium-gunning met een spannend en snel ontwerp, zo blijkt uit een nieuwe animatievideo van de Sb>1 Defiant.

Multi-role en snel

Het ontwerp van de Defiant heeft een bijzondere aandrijving met een dubbele hoofdrotor en een stuwrotor, een nieuw systeem dat goed blijkt te werken op Sikorsky’s proefmodellen zoals de X2 en S-97. Maar het onderstaande nieuwe filmpje laat pas echt zien hoe veelbelovend het ontwerp van de Sb>1 Defiant is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Slim, snel ontwerp

De Defiant wordt sneller, stiller, beter manoeuvreerbaar, kan meer (gewonde) soldaten vervoeren en zal verder kunnen vliegen dan zijn huidige soortgenoten. De topsnelheid van de Defiant zal boven de 250 knopen uitkomen: meer dan 460 kilometer per uur. Dat is 160 kilometer per uur sneller dan de UH-60 Blackhawk.

Die hogere snelheid is mogelijk dankzij de naar achteren gerichte staartpropeller die het toestel extra stuwkracht geeft. Daar is plaats voor dankzij de dubbele hoofdrotor bovenop de romp. Die geeft het toestel veel lift maar ook maakt hij de dwarsgeplaatste staartrotor overbodig. Horizontale en verticale staartvlakken geven het toestel daarnaast extra wendbaarheid. Dit jaar nog zou er een testversie moeten vliegen.

Gevechts- en transportversie

Een gevechtsversie zou de AH-64 Apache vervangen terwijl een transportversie de UH-60 Blackhawk kan vervangen. De Apache en de Blackhawk zijn beide erg effectieve helikopters, maar het zijn ontwerpen uit de jaren zeventig. Ouder nog is de zware CH-47 Chinook uit de jaren vijftig. Ook daar moet vervanging voor komen. Uiteindelijk moeten er vijf verticaal opstijgende toestellen komen die één familie vormen en over dezelfde motoren, vluchtinstrumenten, sensors en verdedigingstactieken beschikken.

Bronnen: Sikorsky, Popular Mechanics

Beeld: Lockheed Martin – Sikorsky