Het Nederlandse team dat meedoet aan de Hyperloop-wedstrijd van Elon Musk vertrekt vandaag naar LA.
In februari vorig jaar stootte een Nederlands team van de TU Delft door naar de volgende ronde in de Hyperloop-ontwerpwedstrijd. Inmiddels hebben de bouwers een prototype gebouwd en daarmee gaan ze nu de volgende fase in. Op naar de Verenigde Staten!
De Hyperloop is een ideetje van PayPal-oprichter, baas van Tesla Motors en topman van SpaceX, Elon Musk. Hij bedacht een soort buizensysteem waaruit vrijwel alle lucht wordt gepompt en waar vervolgens capsules doorheen kunnen schieten. En dat met bijna de snelheid van het geluid ofwel dik 1100 kilometer per uur.
Het buizensysteem is technisch gezien niet de grootste uitdaging. De capsules wel. En dus besloot Musk om daarvoor de Hyperloop Pod Competition uit te schrijven, waarbij studententeams en bedrijven over de hele wereld hun eigen Hyperloopcapsule ontwerpen, bouwen en testen.
Ruim 1200 teams begonnen aan de wedstrijd, maar meer dan duizend ontwerpen vielen in de eerste fase al af. Begin 2016 deden er nog 127 inzendingen mee en na nog een afvalronde bleven er 29 teams over. Die hebben een prototype gebouwd dat ze de komende dagen over een 1,2 kilometer lange testbaan mogen laten rijden. De testbaan is gebouwd naast het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, Los Angeles.
Strijd
“Net als precies één jaar geleden verwacht ik dat de finale een spannende strijd gaat worden met het team van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT)”, zegt teamcaptain Tim Houter. “Wij hebben een vergelijkbaar concept dus het gaat echt om de uitwerking van de prototypes; wie is het meest efficiënt, betrouwbaar en veilig? Het blijft natuurlijk wel erg spannend want voor een goed resultaat moeten alle onderdelen, zoals de aerodynamica, elektronica en het magnetische stabilisatie- en zweefsysteem goed samenwerken.”
Het Delftse ontwerp is erg licht: door het gebruik van het lichte en sterke koolstofvezel weegt de pod van ongeveer 4,5 meter lang en 1 meter hoog slechts 149 kilogram. Met behulp van magneten zweeft de Delftse capsule boven de baan, waardoor er heel weinig energie verloren gaat. Het team verwacht dat het prototype tijdens de finale een snelheid van boven de 200 kilometer per uur moet kunnen halen. In een langere buis zou het Delftse prototype snelheden tot 1200 kilometer per uur aan moeten kunnen.
De Hyperloop Pod Competition telt twee onderdelen. De capsules moeten een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid behalen, maar ze worden daarnaast ook beoordeeld op onder meer de schaalbaarheid van het ontwerp, de veiligheid en de efficiëntie van het prototype.
Op zondag 29 januari worden de winnaars bekend gemaakt.
Bron: Delft Hyperloop
Beeld: Delft Hyperloop