Het MIT en BMW slaan de handen ineen om het interieur van de auto te veranderen. En daar moet dit materiaal bij helpen.
Als je keihard bovenop iemand knalt met je auto, krijg je – gelukkig – de airbag in je giechel om je te beschermen. Maar als er niets aan de hand is, blijft de luchtzak gewoon ineengedrukt op zijn plaats. Deze opblaasbare technologie wil BMW niet alleen kunnen toepassen in de airbag, maar in het hele interieur van de (toekomstige) auto.
Het Duitse auto- en motorbedrijf ziet een interieur voor zich waarin onder meer het dashboard en de stoelen van vorm kunnen veranderen wanneer ze worden gevuld met lucht. Ook moeten de onderdelen vervolgens weer leeglopen als dat gewenst is. Maar het is nog niet zo gemakkelijk om dit interieur te realiseren: er zijn al snel complexe elektromechanische apparaten voor nodig.
3D-printer
BMW schakelde de hulp in van het MIT Self-Assembly Laboratory om een materiaal te ontwikkelen dat het plan kan verwezenlijken. De onderzoekers van het MIT grepen op hun beurt naar de 3D-printer. Met de zogenoemde techniek Liquid Printed Pneumatic lukte het hen een materiaal te maken dat zich met behulp van lucht kan aanpassen wanneer nodig.
Simpel gezegd houdt deze techniek in dat een printer vloeibaar gemaakt materiaal in een vat met gel spuit. Dit materiaal verhardt en op deze manier kan het MIT complexe vormen maken. In deze structuren printen ze vervolgens kanalen en zakjes gevuld met lucht die zich aan de omgeving kunnen aanpassen: ze kunnen uitzetten of juist ontluchten.
Praktijk
Zoals je in onderstaande filmpje kunt zien, zijn op deze manier verschillende van vorm veranderende concepten ontwikkeld, waarmee je bijvoorbeeld de hardheid van je stoel kunt aanpassen. In theorie dan. Nu nog in de praktijk brengen.
Bronnen: The Drive, Popular Mechanics
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!