De dode hoek van vrachtwagenchauffeurs zorgt jaarlijks voor honderden doden in het verkeer. Een nieuw ontwerp moet dit grotendeels voorkomen.
Vorig jaar kwamen er 184 fietsers om het leven in het Nederlandse verkeer. Maar liefst 38 procent van dit aantal werden geschept door een vrachtwagen. In België en het Verenigd Koninkrijk waren deze percentages nog hoger. Wetenschappers aan de Loughborough Universiteit maakten daarom een ontwerp voor veiligere vrachtwagens.
Allereerst onderzochten de wetenschappers 704 dodelijke ongelukken waar vrachtwagens bij betrokken waren. Het bleek dat 31 procent van de ongelukken werd veroorzaakt bij het optrekken van de vrachtwagens, 26 procent bij het afslaan en 25 procent door het keren van de chauffeur. De bestuurders hadden de slachtoffers veelal over het hoofd gezien door de dode hoek.
Ontwerp beperkt dode hoek
De grootte van de dode hoek kan volgens de Britten worden beperkt door de chauffeurscabine aan te passen en extra ramen toe te voegen. Zo is hun ontwerp met een 80 centimeter langere cabine met een ronde neus, smaller dashboard en grotere ruit. Hierdoor heeft de bestuurder een groter zichtveld.
De onderzoekers hopen dat hun ontwerp wordt opgepikt door de Europese Unie, zodat het naar eigen zeggen het leven van honderden fietsers en voetgangers kan redden.
Bronnen: Report Loughborough University (PDF), The Guardian
Beeld: Loughbourough University