Nieuw probleem voor Spaanse onderzeeboten

André Kesseler

21 juli 2018 10:00

Spaanse onderzeeboten

Een oplossing voor een blunder uit 2013 levert weer een geheel andere uitdaging op.

Op de Spaanse marinebasis Cartagena, in zuidoost Spanje, wordt al sinds 1999 gewerkt aan een nieuw type onderzeeboot. Nadat de bouw van de S-80 in 2013 al een heel eind gevorderd was, kwamen de ingenieurs van het project er tot hun grote schrik achter dat er een foutje in de berekeningen zat. Een verkeerd geplaatste komma had ertoe geleid dat de onderzeeboot veel te zwaar werd en dus helemaal niet zou kunnen drijven. En da’s lastig varen met zo’n ding. Nu dat probleem na vijf jaar is opgelost, duikt er een nieuwe hobbel op.

Lees ook: Tip! Sluit de luiken van een onderzeeboot

1 miljard euro

Op het eerste probleem op te lossen, moest het ontwerp van de onderzeeboot worden aangepast, waarbij niet alleen gewichtsbesparende maatregelen werden genomen, maar de boten ook tien meter langer werden gemaakt: 81 meter in totaal. De ‘onderwaterschuiten’, waar Spanje er vier van wil bouwen, gaan daardoor één miljard euro per stuk kosten; twee keer wat er oorspronkelijk was begroot.

En nu is ontdekt dat de boten door die extra tien meter niet de marinebasis in en uit kunnen varen. Het budget moet dus nog eens met 17 miljoen euro omhoog om de haven uit te baggeren en de aanlegsteigers te verbouwen.

IAP

De eerste boot moet in maart 2022 in gebruik worden genomen. Nummer twee en drie staan gepland voor 2024 en 2026, maar er zijn twijfels of die deadlines wél worden gehaald. Er moeten namelijk nog wat problemen worden opgelost in de ontwikkeling van een met waterstof aangedreven independent air propulsion system (IAP), een non-nucleaire voortstuwing waarmee de onderzeeboot twee weken onder water kan blijven.

Doordat de ontwikkeling van die AIP is vertraagd, werd eerder al besloten om de eerste twee boten uit te rusten met een conventionele diesel-elektrische aandrijving (net als onze Nederlandse onderzeeboten). De twee worden dan bij het eerstvolgende groot onderhoud, dus pas rond 2030, omgebouwd  naar de waterstofaangedreven variant. En dan zijn er nog de nodige bedenkingen over de inzetbaarheid van de onderzeeboten. Volgens deskundigen zijn ondermeer Duitse (die overigens de helft minder duur zijn) en Russische onderzeeboten veel effectiever dan de S-80.

Bron: The Guardian

KIJK 8/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!