Een Amerikaans bedrijf heeft een systeem ontwikkeld waarmee auto’s en vrachtwagens draadloos kunnen worden opgeladen.
Jeremy McCool (zo heet ie echt) liep op een goede dag door New York toen zijn oog op een putdeksel viel. En ter plekke bedacht hij de oplossing voor het laadprobleem van elektrische voertuigen. Hij zag oplaadsystemen voor zich vermomd als putdeksels. Door die strategisch te plaatsen, bijvoorbeeld op plekken waar (elektrisch aangedreven) vrachtwagens of stadsbussen laden en lossen, kun je de accu’s in die voertuigen bijladen terwijl ze stilstaan.
Dat kan met behulp van inductie. Normaal gesproken wordt daarbij met een spoel een elektromagnetisch veld opgewekt dat door een andere spoel wordt opgepikt, zodat daarmee de batterijen kunnen worden opgeladen. Helaas is het niet erg efficiënt om op die manier stroom over te zetten; er gaat nogal wat energie verloren. McCool gebruikt daarom een resonantiesysteem dat de frequenties van de beide spoelen precies op elkaar afstemt, zodat er zo min mogelijk energie wordt verspild.
Het oplaadpakket bestaat uit drie onderdelen: Het laadstation dat op de straat of in het wegdek kan worden geplaatst, een ontvanger die de batterijen in het voertuig oplaadt en een smartphone app waarmee de chauffeur zijn voertuig precies boven het laadstation kan positioneren en het laadproces kan volgen.
Het inmiddels door McCool opgerichte bedrijf Hevo Power gaat begin volgend jaar bij wijze van proef een reeks Hevo Power Stations plaatsen. Het vermogen daarvan is met 10 kilowatt nog niet erg geschikt voor zwaardere voertuigen, maar wel voor kleinere elektrische ‘karretjes’ zoals de Smart Fortwo electric drive vehicles. Als die proef goed verloopt, kan het vermogen van de apparatuur worden opgeschroefd.
Bronnen: Hevo Power, Wired
Beeld: Hevo Power