In Amerika is een systeem ontwikkeld om elektrische bussen via het wegdek op te laden.
In juli lieten we je al kennismaken met Japanse wetenschappers die een manier hadden gevonden om, met behulp van inductie, 50 tot 60 watt door een 10 centimeter dikke laag beton te sturen. Door de elektriciteit op te vangen met metalen platen in de autoband konden ze een lamp laten branden en zelfs een klein autootje aandrijven. Het idee van een complete ‘laadsnelweg’ lijkt nog ver weg. Bij de Utah State University hebben ze een systeem bedacht dat haalbaarder lijkt.
Aan de onderkant van een 25 meter lange stadsbus hebben ze een grote stalen plaat aangebracht die, eveneens via inductie, de stroom op kan vangen die door een wireless power unit (WPU) in het wegdek wordt verzonden. Die WPU’s worden bij verschillende haltes langs de route geplaatst en elke keer als de bus stopt om passagiers uit of in te laten stappen, worden de batterijen opgeladen.
De WPU, die werd ontwikkeld met behulp van 1,6 miljoen dollar van de US Federal Transport Authority, is in staat om 25 kilowatt over te zetten met een efficiëntie van 90 procent. Het systeem wordt bij wijze van proef gebruikt om een elektrische bus over de universiteitscampus te laten rijden. Maar daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven.
Bron: Utah State University via PR Newswire, Wired
Beeld: Utah State University