Zet zondag 13 december 2020 maar vast in de agenda. Dan is de première van de nieuwe intercity’s van de NS. Een hoopvolle zaak voor treinreizigers, want de treinen worden comfortabeler. Maar er is meer nieuws onder de zon, of beter gezegd: onder de motorkap.
Stel, je mag als reguliere treinreiziger een nieuwe trein bij elkaar dromen, wat zou er dan zoal op het verlanglijstje staan? Zitplekken, natuurlijk. Wi-Fi die het doet, en stopcontacten. Werkplekken waar je normaal achter je laptop past. Zitjes waar je face to face met je gezelschap kunt kletsen. Stiltezones waar het ook écht stil is. Een goed binnenklimaat, behaaglijk in de winter, koel op hete zomerdagen. Betere toiletten. Iets met milieuvriendelijk, misschien? En o ja, dat de trein ook echt komt, niet te laat vertrekt en op tijd arriveert.
Goed nieuws: dat is precies wat de NS ook wil. Daarom heeft het bedrijf voor ruim 800 miljoen euro 81 Intercity Nieuwe Generatie-treinen (ICNG) besteld: 32 treinen van acht en 49 treinen van vijf rijtuigen. Dat zijn geen ‘losse’ wagons; je kunt er niet even eentje tussenvoegen. Hele treinstellen kunnen wél gekoppeld worden.
Deze ICNG’s gaan de intercity’s vervangen die al sinds 1977 rondrijden en die bekendstaan als koploper, een bijnaam die ze danken aan de machinistencabine bovenop de voorste wagon, een beetje zoals de cockpit van de Boeing 747.
Dit is het begin van het artikel ‘Eén deur, twee sporen, drie zones’ te vinden in KIJK 4/2019. Deze editie ligt in de winkel vanaf 21 maart tot en met 17 april.
Meer informatie:
- NRC: Trein van de toekomst is snel én duur
- Treinreiziger.nl: Eerste ICNG verlaat fabriek
- YouTube: Railian – Rondleiding door de ICNG
- YouTube: Zondag met Lubach: Nieuwe Intercity’s
Tekst: Rick van de Weg
Openingsbeeld: ALSTOM SA/CORADIA STREAM/NS
Nu in de winkel: KIJK Hoogvliegers! Een special boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.