Nieuwe succesformule voor datingsites ontwikkeld

KIJK-redactie

07 december 2013 14:35

Date

Goed nieuws voor zoekende singles. De Universiteit van Iowa heeft een nieuwe manier gevonden om datingsites succesvoller te maken.

Mannen die op een datingsite contact proberen te leggen met een zogenoemde match, krijgen in slechts 25 procent van de gevallen antwoord. Dat moet omhoog geschroefd kunnen worden, vonden hoogleraar Kang Zhao en zijn team van de Universiteit van Iowa. Zij ontwikkelden dan ook een nieuwe succesformule voor datingsites.

Netflix-achtig

Volgens de onderzoekers moet de gebruiker van een datingservice niet alleen worden gekoppeld aan andere gebruikers die passen binnen de door de gebruiker aangegeven interesses, maar moet een datingsite ook kijken naar de contactgeschiedenis van een gebruiker.

Stel bijvoorbeeld dat een man op de site aangeeft geïnteresseerd te zijn in lange vrouwen, dan moet een datingservice niet klakkeloos op zoek gaan naar lange vrouwen. De site moet dan in de contactgeschiedenis van de man kijken. Als daaruit blijkt dat hij relatief veel contact heeft met kleinere vrouwen, dan moet de website de matches daaraan aanpassen.

Dit systeem valt te vergelijken met het model van film- en tv-seriesaanbieder Netflix. Die beveelt zijn klant films aan naar aanleiding van zijn of haar kijkgeschiedenis.

Naar de 44 procent

“Iemands acties op de site zeggen meer over diens smaak dan soms op het profiel wordt aangegeven. Deze informatie is vaak nauwkeuriger dan de ingevoerde zoekopdrachten van iemands profiel”, legt Zhao uit. Volgens hem moet zijn nieuwe model, dat zijn matches creëert aan de hand van de zoekopdrachten en de contactgeschiedenis, ervoor zorgen dat 44 procent reageert op een eerste bericht in plaats van de huidige 25. Zhao zegt dat hij al is benaderd door twee sites die interesse hadden om meer over het nieuwe model te weten te komen.

Volgens Zhao werkt dit nieuwe model het beste voor gebruikers die vooral veel foto’s van zichzelf uploaden. Het is dus aan te bevelen om vooral niet te preuts te zijn met het online zetten van je selfies en vakantiekiekjes.

Bronnen: ArXiv.orgUniversity of Iowa