Boeing werkt hard aan de nieuwe tankvliegtuigen voor de Amerikaanse luchtmacht.
Net als de twee KDC-10s van onze luchtmacht, is ook de vloot tankervliegtuigen van de Amerikanen hopeloos verouderd. De Amerikaanse luchtmacht vliegt namelijk al meer dan 50 jaar (de nieuwste werd al in 1965 in gebruik genomen) rond met KC-135 Stratotankers. Maar die worden binnenkort vervangen door een nieuwe generatie: de Boeing KC-46 Pegasus.
De belangrijkste verbeteringen zijn dat de Pegasus betere zelfverdedigingssystemen heeft, veel goedkoper is in onderhoud, en een slimmere boom heeft (het vulsysteem waarmee de vliegtuigen worden bijgetankt). Een nadeeltje van dat laatste is wel dat de boomoperator en de in de tanker meevliegende gasten (zo weten we uit eigen ervaring) niet meer kunnen genieten van de vliegtuigen die akelig dichtbij schuiven en hun tanks vol laten gooien. De boomoperator ligt namelijk niet meer met zijn joystick achter een ruitje in de staart, maar bedient de pompinstallatie via een soort 3D-console die wel wat weg heeft van een spelcomputer.
De USAF heeft bij Boeing maar liefst 179 KC-46’s (175 plus 4 testtoestellen) besteld. De eerste 18 KC-46’s worden naar verwachting in augustus 2017 afgeleverd en de laatste in 2028. Kosten inclusief ontwikkeling: zo’n 240 miljoen dollar (212 miljoen euro) per stuk.
Bronnen: Popular Mechanics, Boeing
Beeld: Boeing/John E. Lasky/USAF