Dankzij nieuwe, krachtigere accu’s gaan Tesla Model S en Model X tot de snelst accelererende productieauto’s ter wereld horen.
Tijdens de aankondiging van de verbeterden modellen, presenteerde Tesla vandaag de vernieuwde Ludicrous Mode. Model S schiet daarmee, dankzij een nieuwe accu van 100 kWh, binnen 2,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Alleen de hybride LaFerrari en de Porsche 918 Spyder zijn sneller, maar zo merkt Tesla fijntjes op, “die zijn niet meer nieuw te koop.”
Ontwikkelingen
Tesla heeft het niet alleen bij de snelheid gelaten. Dankzij de verbeterde accu’s wordt de actieradius van de nieuwe modellen ook een stuk groter. Zo kun je met Model S meer dan 600 kilometer afleggen en haal je met Model X zo’n 550 kilometer.
Aan de buitenkant van de nieuwe accu’s zie je weinig verschil, aan de grootte en de vorm is niets veranderd en ze maken gebruik van dezelfde techniek. Toch hebben ze flink wat veranderingen ondergaan. Zo zijn er verbeteringen aangebracht in de koeling en is de interne structuur aangepast.
Prijskaartje
De nieuwste Tesla-modellen zijn een stuk duurder dan hun voorgangers. In Amerika kostte Model S 60 minimaal 63.100 euro; voor de nieuwe Model S P100D moet je zo’n 120.000 euro neertellen. Toch valt dit prijskaartje mee als je het vergelijkt met andere auto’s die soortgelijke prestaties neerzetten.
Tesla houdt ook rekening met huidige klanten. Heb je net een auto besteld, dan kun je hem voor een luttele 9000 euro laten upgraden naar het nieuwste model. Mocht al een Tesla voor je deur hebben staan, kun je er voor kiezen om hem naar de fabriek te brengen en je accu te laten vervangen. Daar brengt de fabrikant zo’n 18.000 euro voor in rekening.
Wat de auto in Nederland gaat kosten is nog niet bekend, maar het kan vast geen kwaad om al wat geld opzij te leggen.
Bronnen: Tesla, Popular Mechanics