Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De Yara Birkeland gaat later dit jaar volledig autonoom en met zero uitstoot containers vervoeren langs de Noorse kust.
Autonome elektrische auto’s waren er al langer, maar eindelijk is ook de scheepvaart aan de beurt. Als alles volgens plan verloopt zal de Yara Birkeland – sinds 2017 in aanbouw en nu opgeleverd – haar eerste trip maken, tussen de Noorse steden Herøya en Brevik. De reis zal goed worden gemonitord door drie controlecentra aan de kust.
Lees ook:
Waterkracht
Het vrachtschip kan 103 containers vervoeren en een snelheid halen van 13 knopen (zo’n 24 kilometer per uur – de grootste conventionele containerschepen halen 50). De motor wordt aangedreven door een 7 MWh accu, een capaciteit die duizend maal zo groot is als een elektrische auto. De accu laadt tijdens het varen op door middel van waterkracht.
Normaal stoot een containerschip stikstofoxide en koolstofdioxide uit – de scheepsvaart heeft een aandeel van zo’n 2,5 procent in wereldwijde broeikasgasuitstoot. Maar de Yara Birkeland is dankzij de elektrische motor compleet emissievrij.
Uitdagingen
Volgens de Noorse fabrikant Yara International maakt het gebrek aan bemanning de reizen ook nog eens erg kosteneffectief. Alleen bij het laden en lossen van de containers is mankracht nodig. Maar ook hier wordt aan gewerkt; er komen autonome kranen en transportwagens aan.
Toch liggen er nog genoeg uitdagingen voor alle oceanen worden bevaren door autonome elektrische schepen, geeft transporttechnoloog Rudy Negenborn (TU Delft) aan. Aan CNN vertelt hij dat autonome schepen nog moeten ‘leren’ communiceren, om botsingen te voorkomen. Verder moeten er zelfdiagnose-systemen komen om aan boord problemen te verhelpen.
Tenslotte is het nog de vraag of autonome schepen ook internationale reizen kunnen maken; de wetgeving omtrent aansprakelijkheid bij ongelukken kan in elk land anders zijn.
Bron: CNN, Yara International
Beeld: Yara International ASA