Nieuwe aandrijvingen kunnen het bereik en de slagkracht van artilleriegranaten en raketten enorm vergroten.
We hebben het in KIJK zelf en op deze website wel vaker gehad over ramjets. Meestal ging het daarbij om ruimteraketten of vliegtuigen van de (verre) toekomst, maar het Noorse bedrijf Nammo is dicht bij een militaire toepassing voor de ramjet in artilleriegranaten en raketsystemen. De eerste tests zijn volgens de Noren succesvol verlopen.
Mach 3
Bij bestaande straalmotoren zuigt een turbine lucht de motor in, die wordt samengeperst. Verderop wordt er brandstof (kerosine) toegevoegd en wordt het mengsel ontstoken. Bij de verbranding neemt de druk nog verder toe; het gasmengsel met de ontstane verbrandingsgassen zet sterk uit en verlaat de motor aan de achterkant. Een ramjet gebruikt daarentegen de eigen snelheid om de lucht samen te persen. Bij snelheden boven Mach 3 (3675 km/u) lopen de interne druk en de temperatuur zo hoog op dat het brandstof/luchtmengsel vanzelf ontbrandt. En met die relatief eenvoudige techniek zijn hoge snelheden te behalen.
Helikopterrammen
Bestaande raketmotoren hebben 20 procent brandstof en 80 procent oxidator (zoals zuurstof) aan boord. Bij een ramjet is een oxidator niet nodig en door die gewichtsbesparing kan er óf een grotere explosieve lading óf meer brandstof mee. En dat laatste heeft dus een grote impact op het bereik. Ramjets zijn overigens niet nieuw. Er wordt al jaren gewerkt aan wapensystemen die met deze techniek worden aangedreven. Er zijn in het verleden zelfs – onder meer door onze eigen Nederlandse Helikopter Industrie – pogingen gedaan om ramjets aan de uiteinden van helikopterrotorbladen te hangen om op die manier voor een efficiëntere aandrijving te zorgen. Overigens zonder succes.
Zeespreeuw
Nammo lijkt wel op de goede weg te zijn en heeft net een succesvolle serie van 150 tests met de nieuwe ramjetmotor afgesloten. De volgende 150 tests worden uitgevoerd met door ramjets aangedreven artilleriegranaten van 155 mm. Die hebben normaal een bereik van zo’n 25 kilometer. Maar met een ramjet kunnen doelen op 100 of zelfs 150 kilometer afstand worden bestookt. En een Evolved Sea Sparrow (ESSM)-luchtdoelraket – foto hieronder – zou dankzij de nieuwe aandrijving een bereik krijgen van 400 kilometer; maar liefst acht keer zover als met een normale raketmotor.
Bronnen: Nammo, Popular Mechanics
Beeld: US Navy/Wim van Rossem/Anefo/CC0/Nammo
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!