Record Bloodhound LSR nog buiten bereik

KIJK-redactie

18 november 2019 16:00

Het geplaagde team lijkt eindelijk op weg naar een record, maar dat kan nog wel even duren.

Gisteren haalde de Bloodhound Land Speed Racer (LSR), gebouwd om het wereldrecord te land te verbreken, een snelheid van 1010 kilometer per uur. Mooi. Knap. Maar niet genoeg om het staande record uit 1997 van de Thrust SSC (overigens ook met piloot Andy Green aan het stuur) te verbreken. Dat staat namelijk op 1227,985 kilometertjes per uur. En nogal teleurstellend, het team denkt nu dat een nieuwe poging pas over 12 tot 18 maanden kan worden gedaan.

Zoutmeer

Het team is nu al een paar weken in de Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in de Zuid-Afrikaanse Kalahariwoestijn waar het al een paar mijlpalen heeft bereikt. De Bloodhound haalde achtereenvolgens snelheden van 725 km/u, 805 km/u, 885 km/u en gisteren dus 1010 km/u. Dat zag er zo uit.

Maar voor een echte recordpoging is kennelijk meer nodig en dus moet men terug naar de tekentafel. Het Noorse bedrijf Nammo, dat de raketmotor voor de LSR bouwde, gaat een nieuwe brandstof uitproberen die de Bloodhound de extra 60 kN stuwkracht moet geven om in de geschiedenisboeken te belanden.

De nieuwe investeerder, de Britse zakenman Ian Warhurst (foto hierboven) zegt daarover: ““Ons doel voor deze tests was om 1000 km/u te bereiken. Het behalen van 1010 km / u is een echte mijlpaal en laat zien wat het team en de auto kunnen bereiken. Nu de testfase met hoge snelheid is voltooid, zullen we ons richten op het zoeken naar nieuwe sponsors en de investering die nodig is om Bloodhound ergens in de komende 12 tot 18 maanden terug te brengen naar Hakskeen Pan.”

En zo wordt de lange, lange aanloop naar een nieuw record nog een stukje langer.

Bron: New Atlas, BBC News

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK