Reder gaat vol gas varen voor het milieu

André Kesseler

21 december 2012 16:00

Om aan de nieuwe milieunormen te voldoen, gaat de Amerikaanse scheepvaartgigant TOTE een deel van de vloot op vloeibaar gas laten varen.

Eerder dit jaar schreven we in KIJK over de toekomst van de scheepvaart. Aanleiding voor dat artikel was de opmerkelijke stap van Deense reder Maersk om geen efficiënte kleinere, maar juist supergrote containerschepen te bouwen. Die zouden een heel stuk schoner varen.

In dat artikel staat:

Wereldwijd varen er ruim 100.000 olietankers, containerschepen, bulkcarriers, kustvaarders, en bevoorradingsschepen rond, goed voor 90 procent van alle internationale handel. Maar er is, zoals altijd, een keerzijde. Hoewel er al aardig wat milieuwinst is geboekt, is de zeevaart nog behoorlijk vervuilend. Alle schepen samen verbruiken jaarlijks 250 miljoen ton stookolie, een restproduct uit raffinaderijen dat minder schoon is dan bijvoorbeeld diesel. Volgens de International Maritime Organization zorgen zeeschepen wereldwijd voor 10 procent van de zwaveluitstoot en 29 procent van alle stikstofoxide-uitstoot. En aangezien de zeevaart in 2020 waarschijnlijk met nog eens 30 procent zal zijn gegroeid, wordt het probleem rap groter.

Om aan die nieuwe normen te voldoen, laat Maersk twintig enorme schepen bouwen in de klasse Triple E (economy of scale, energy efficient and environmentally improved).

De Amerikaanse concurrent TOTE Inc. kiest ervoor om nieuwe en een deel van de bestaande containerschepen uit te rusten met hybride motoren die voornamelijk op vloeibaar gas (Liquified Natural Gas of LNG), maar ook op gewone stookolie kunnen draaien.

De schepen varen namelijk tussen Florida en Puerto Rico, en tussen Washington en Alaska. Een deel van die routes gaan door internationaal vastgelegde eco-zones, de zogenoemde emission control areas, waar nog strengere regels gaan gelden dan bijvoorbeeld midden op de oceaan.

In de zones, die vaak vlak voor de kust te vinden zijn, moet de uitstoot van zwavel bijvoorbeeld van de 3,5 procent die nu geldt naar 0,5 procent in 2020. En volgens TOTE Inc. is vloeibaar gas de beste manier om daaraan te voldoen. De schepen zouden op aardgas 99 procent minder schadelijk fijnstof, 98 procent minder zwavel en 91 procent minder stikstof uitstoten in vergelijking met de dieselaangedreven schepen.

De schepen zullen volgens TOTE zo veel mogelijk op vloeibaar aardgas draaien. De stookolie-optie is alleen voor noodgevallen. Het eerste nieuwe schip, het grootste LNG-containerschip ter wereld, wordt eind 2015 verwacht, de tweede begin 2016. Het totale project gaat zo’n 350 miljoen dollar kosten.

Bronnen: TOTEPopular Mechanics

Beeld: TOTE