ROBOpilot grijpt de stick

André Kesseler

19 augustus 2019 15:59

VS robopilot

Normaal gesproken komt de US Air Force in het nieuws met technologie van de bovenste plank. ROBOpilot is van een ander kaliber, maar toch erg indrukwekkend.

Veel moderne vliegtuigen kunnen vrijwel zelfstandig opstijgen en zichzelf honderden kilometers verderop weer veilig aan de grond zetten. Maar die technologie inbouwen in een toestel dat dat trucje niet kan, is lastig. En dus werkt de Amerikaanse luchtmacht aan een robot die simpelweg de plek van de piloot kan innemen en zijn taken kan uitvoeren.

Lees ook:

AFRL-DZYNE

De robot, die de treurig saaie naam ROBOpilot kreeg, wordt ontwikkeld door het Air Force Research Laboratory (AFRL) en het Amerikaanse bedrijf DZYNE Technologies Incorporated. ROBOpilot, zo heeft de US Air Force nu naar buiten gebracht, maakte op 9 augustus zijn eerste succesvolle vlucht in een verder doodnormale Cessna 206. Dat zag er zo uit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Menselijke robot

ROBOpilot bestaat uit kleine elektromotoren, elektronica, camera’s en een stroombron. Maar die op het eerste gezicht wat knullige verzameling spullen is opmerkelijk slim. Het systeem bedient met een mechanische arm het stuur (de yoke), de remmen en de gashendel, zet de juiste schakelaars om en leest de instrumenten af met behulp van een camera. Tegelijkertijd maakt het gebruik van sensoren – zoals GPS en een inertiële meeteenheid (IMU) – voor de broodnodige situational awareness en het verzamelen van informatie. Een computer analyseert al die input en beslist op basis daarvan hoe het toestel het beste kan worden bestuurd.

De vraag is: waarom? De Amerikaanse luchtmacht kan toch beschikken over de nodige high tech drones die nog veel slimmer zijn? Probleem is dat de Predators en de Reapers van deze wereld een godsvermogen kosten en niet ontworpen of geschikt zijn voor allerlei eenvoudige taken. Reserveonderdelen wegbrengen of met camera’s een bepaald gebied in de gaten houden, kun je natuurlijk bemand laten doen, maar als het onbemand kan, is dat natuurlijk nog handiger. Want kleine vliegtuigen zijn er zat.

Als een ervaren piloot dendert ROBOpilot in de Cessna de startbaan af.

Kees is klaar

Alok Das van AFRL’s Center for Rapid Innovation zegt daarover: “Stel je voor dat je een gewoon vliegtuig, zoals een Cessna of Piper, snel en betaalbaar kunt ombouwen tot een onbemand toestel, dat je autonoom een missie kunt laten uitvoeren en vervolgens terug kunt brengen naar zijn oorspronkelijke bemande configuratie. En dat alles zonder dat je permanente aanpassingen aan het vliegtuig hoeft te doen.” Met andere woorden: ROBOPilot eruit, de oude pilotenstoel er weer in en klaar is Kees.

Bronnen: US Air ForceNew Atlas

Beeld: US Air Force

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK