De rol die je aanneemt in videogames kan invloed hebben op je gedrag tegenover anderen in de echte wereld, zo blijkt uit nieuw, Amerikaans onderzoek.
Een virtuele omgeving biedt mensen de kans om een identiteit aan te nemen en ervaringen op te doen waar ze in het normale leven niet mee te maken krijgen, stellen Gunwoo Yoon (Universiteit van Illinois te Urbana-Champaign) en collega’s. Vervolgens vroegen zij zich af of deze virtuele rollenspellen invloed hebben op het sociale gedrag van de speler in het dagelijks leven. Uit hun in het tijdschrift Psychological Science gepubliceerde onderzoek blijkt nu dat dit al het geval is wanneer je slechts vijf minuten in de huid kruipt van een held of schurk via een videogame.
Chocolade- en chilisaus
Aan het onderzoek deden 194 studenten mee die niet wisten wat er onderzocht werd. Deze deelnemers moesten vijf minuten een videogame spelen waarbij ze geheel willekeurig de rol van schurk of held toegewezen kregen, om vervolgens tegen hun virtuele vijanden te vechten. Daarna werden de deelnemers onderworpen aan een blinde smaaktest: ze moesten proeven van zoete chocoladesaus en pittige chilisaus.
Vervolgens werd de deelnemers gevraagd om plastic schaaltjes met dezelfde sauzen klaar te maken voor de volgende deelnemer. Daarbij werd gezegd dat de volgende deelnemer deze schaaltjes helemaal leeg zou eten. Het gevolg was dat de proefpersonen die daarvoor een schurk hadden gespeeld in de videogame, twee keer zoveel chilisaus in de schaaltjes van hun medekandidaat deden als chocoladesaus. Dit in tegenstelling tot de helden; die goten juist dubbel zoveel van de zoete saus in de schaaltjes als de pittige saus.
Onbewuste invloed
De onderzoekers vermoeden dat de opwinding die de deelnemers ervaren tijdens de videogame een belangrijke factor is in het gedrag dat tijdens de smaaktest is waargenomen. Ze zijn er ook van overtuigd dat mensen die deelnemen aan virtuele rollenspellen zich er niet van bewust zijn dat dit invloed heeft op hun gedrag. De schrijvers van het onderzoek vinden daarom dat zowel consumenten als de makers van videogames eraan moeten worden herinnerd dat er krachtige imiterende effecten kunnen optreden wanneer mensen een virtueel masker opzetten.
Bron: Psychological Science, Association for Psychological Science