Droom je al je hele leven van een bezoek aan de ruimte? Misschien wordt die droom binnenkort wel werkelijkheid. Er zijn namelijk allerlei plannen om mensen met een goed gevulde bankrekening kennis te laten maken met het heelal. Maar komen dat soort activiteiten echt binnen bereik? KIJK neemt de meest serieuze van de beloofde spacetrips onder de loep.
Wat is het?
‘Fly me to the moon, let me play among the stars.’ Dit verzoek van Frank Sinatra wordt in de toekomst misschien ingewilligd door een ruimtereisbureau. Tijdens een trainingsprogramma van een paar weken word je voorbereid op fysieke inspanningen, plotselinge versnellingen en gewichtloos poepen. Dan staat niets je meer in de weg.
Je hijst je in een klein ruimtevaartuig, dat bovenop een raket zo hoog als de Domtoren wordt gelanceerd. Binnen een paar dagen vlieg je, vooral op de automatische piloot, al cirkelend om de aarde naar de maan. De vertrouwde, blauwe thuisplaneet wordt steeds kleiner, terwijl het met kraters bezaaide oppervlak van de maan steeds duidelijker zichtbaar wordt. Dan, op 380.000 kilometer van de aarde, ben je eindelijk bij je reisbestemming. Je vergaapt je aan de onheilspellend diepe Tychokrater en ziet met eigen ogen de Amerikaanse vlag op Tranquility Base.
Met een snelheid van 40.000 kilometer per uur zoef je de maan voorbij en krijg je een blik op iets wat vanaf de aarde onzichtbaar is: de achterkant van de maan. Je zweeft zelfs nog even door, zodat je verder van de aarde verwijderd bent dan de Apollo-missies ooit waren. Na een paar uur klimt langzaam de aarde boven de horizon, wat gelegenheid biedt om de beroemde Earthrise-foto van de Apollo 8-bemanning met je eigen camera te schieten. Je neemt afscheid van de maan en zweeft terug naar de aarde; een paar dagen later plonst je capsule in de oceaan.
In eerste instantie zullen maanreizen waarschijnlijk bij een dergelijke rondvlucht blijven. Voet op de maan zetten is veel complexer, omdat daarvoor net als bij de Apollo-missies een apart landingsvoertuig nodig is, inclusief brandstof om weer op te stijgen. Daarom is een maanlanding voor toeristen nóg verdere toekomstmuziek.
Wie biedt het aan?
SpaceX beweerde in 2017 een jaar later een toeristenvlucht om de maan uit te zullen voeren. De Falcon Heavy-raket van dit bedrijf, die eruitziet als een panfluit van drie afzonderlijke Falcon-raketten, zou namelijk krachtig genoeg zijn om een bemande capsule in een baan rond de maan te krijgen – krachtiger nog dan de Saturnus V die gebruikt werd voor de Apollo-missies.
Wat kost het?
Volgens de geruchten zijn de eerste tickets aangeboden voor 300 miljoen dollar (ruim 250 miljoen euro).
Wanneer gaat de eerste vlucht?
Dat is nog niet duidelijk. Toen in februari van dit jaar de eerste Falcon Heavy-raket werd gelanceerd, kondigde SpaceX-baas Elon Musk al aan dat maanvluchten tot nader order worden uitgesteld, om de aandacht te richten op de ontwikkeling van de Marsraket die ook wel bekendstaat als Big Fucking Rocket.
Dit is een voorbeeld uit het kaderverhaal ‘Voor even astronaut’ te vinden in KIJK 9/2018 waarin je over nog meer ruimtetripjes leest. Deze editie ligt in de winkel van 23 augustus tot en met 19 september.
Meer informatie:
- YouTube: Seeker – How close are we to space tourism?
- Discovery Channel: Virgin Galactic Space Tourism – Documentary
- Moeten we doorgaan met commerciële ruimtevaart?
Tekst: Lucas Ellerbroek
Beeld: NASA/iStock/Getty Images/Bewerking: Jan Willem Bijl
De KIJK 50 jaar-special ligt nu in de winkel met daarin de spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad. Wil je deze editie liever bestellen? Dat kan ook in onze webshop.