Voor de Oeral zou drie meter dik ijs kinderspel moeten zijn.
Voor de Russen is de Noordelijke Zeeroute van groot belang en dus moet die continu bevaarbaar blijven. Zeker als het poolijs nog wat verder gaat smelten en de doorgang een goed alternatief wordt voor de Europese vaarroutes en die om de punt van Afrika. Daarom gaf Moskou opdracht voor de bouw van drie nieuwe nucleaire ijsbrekers; de grootste ooit. En daar blijft het niet bij.
Lees ook:
Project 22220
De schepen, gebouwd onder de naam Project 22220, zijn elk maar liefst 173 meter lang en 34 meter breed. Ze worden aangedreven door twee RITM-200 reactors (foto hieronder) met een vermogen van 350 megawatt. Dat is ongeveer drie keer zoveel als het superduper all electric Amerikaanse marineschip de Zumwalt.
De derde ijsbreker, de Oeral, is nu op de werf van Baltic Shipyards in St. Petersburg te water gelaten. De twee andere schepen heten de Arktika en de Sibir. Verwacht wordt dat er voor het einde van het jaar nog twee worden besteld.
President Poetin gaf bovendien aan dat hij voor 2035 over tenminste dertien van dit grote monsterlijke ijsbrekers wil kunnen beschikken. Negen daarvan zouden een nucleaire aandrijving krijgen.
Bron: Popular Mechanics
Beeld: Rosatom
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!