Russisch vliegdekschip laat twee vliegtuigen crashen

Naomi Vreeburg

07 december 2016 13:00

vliegdekschip

Geen goed begin voor Admiral Kuznetzov: in drie weken tijd zijn twee gevechtsvliegtuigen gesneuveld door het Russische vliegdekschip. 

De eerste dag op zijn nieuwe werk had voor Admiral Kuznetsov niet slechter kunnen verlopen. Op 14 november, de dag dat zijn missie in Syrië begon, verloor hij al direct een vliegtuig. Tot overmaat van ramp gebeurde het afgelopen maandag weer. En het blijkt toch echt de schuld van het vliegdekschip en niet die van de toestellen.

Remkabels

Althans, de echte boosdoeners waren de remkabels van Admiral Kuznetsov. De kabels bleken niet sterk genoeg het toestel dat deze week crashte, een Su-33 Flanker, tegen te houden. Ze braken zelfs waardoor het gevechtsvliegtuig in zee belandde. Gek, want de kabels zijn er wel op gebouwd om deze toestellen af te laten remmen. Experts speculeren dat de Russen de kabels niet tijdig vervangen.

De crash van de MiG-29K bomber op 14 november werd ook mede veroorzaakt door de kabels. Een van de remkabels brak af toen een toestel, dat voor de bomber mocht landen, afbrak. De MiG-29K werd daardoor gedwongen een zogenoemd holding pattern aan te nemen, een patroon dat een toestel moet vliegen als het nog niet aan de beurt is om te landen. Tijdens het wachten, hielden de motoren van de bomber ermee op en stortte hij neer.

Oud vliegdekschip 

Experts vroegen zich eerder al af of het vliegdekschip van de Russen überhaupt geschikt was om te worden ingezet in het Syrische conflict. Admiral Kuznetsov is namelijk al een oudje en bevat volgens hen niet de geavanceerde technologie om troepen te ondersteunen. En het lijkt erop dat de deskundigen gelijk hebben…

Bronnen: Popular Mechanics, Washington Post