Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Het autonome vaarsysteem van Sea Machines maakt vanaf 30 september in een paar weken tijd een rondje om Denemarken.
Het avontuur roept! Het Amerikaanse maritieme bedrijf Sea Machines gaat de ultieme test aan met zijn autonome computersysteem SM300. Dat is geïnstalleerd op Nellie, het schip dat vernoemd is naar de avonturier Nellie Bly die in haar eentje in 72 dagen de wereld rondvoer. Net zoals haar naamgenoot kan de boot van Sea Machines geheel autonoom varen.
Het bedrijf heeft de testvaart Machine Odyssee genoemd, naar het verhaal van Odysseus en zijn perikelen op zee. Nellie begint haar tocht in Hamburg, waarna ze om Denemarken heen vaart. Een echte einzelgänger is de boot niet. Hoewel ze de besturing zelf doet, gaan er twee matrozen mee om de technologie te demonstreren en uit te leggen aan toeschouwers.
Lees ook:
- BMW en Daimler gaan zelfrijdende auto’s maken
- Autonoom, elektrisch vrachtschip vaart uit
- Waar is die bobbel op de boeg van een schip voor?
Kapitein Computer
De kapitein van Nellie is het computersysteem SM300 dat door werknemers van Sea Machines vanuit Amerika in de gaten wordt gehouden. Een saai baantje, want behalve de bestemming aangeven hoeven de operateurs eigenlijk niets te doen. Het besturingssysteem heeft namelijk verschillende sensoren die in verbinding staan met de boegschroef. Die meten de afstand, de snelheid en de bewegingen van Nellie en deze informatie wordt verwerkt met machine learning, zodat het schip zelfstandig obstakels kan herkennen en vermijden. Verder zorgt de zogeheten Sea-Keeping Protection-modus ervoor dat de boot stabiel blijft als de zee ruig is. Zo kan er geen vracht of matroos overboord kieperen.
In de tussentijd kunnen de operateurs in Amerika dankzij videocamera’s en microfoons zien en horen wat er gebeurt. Handig is ook de kaart waarmee de beheerders de route aan het schip kunnen aangeven. Als Nellie onverwacht naar een andere haven moet, kunnen zij de route ook nog veranderen tijdens het varen.
Veilige avonturen
Het SM300-systeem is nuttig als je dobberend op het water een glaasje wilt drinken in de zon, zonder te letten op de boten om je heen. Maar Sea Machines heeft andere plannen voor zijn autonome besturingssysteem. Het bedrijf wil bewijzen dat vrachtschepen, pontjes en andere commerciële boten kunnen vertrouwen op kunstmatige intelligentie om goederen en passagiers naar hun eindbestemming te brengen. Sterker nog, Sea Machines benadrukt dat SM300 de veiligheid en efficiëntie bevordert. En wie wil er nou geen veilig en efficiënt avontuur?
Bronnen: Sea Machines, persbericht
Beeld: Sea Machines