Chinezen printen brug in 18 dagen

Laurien Onderwater

30 januari 2019 08:59

3D-geprinte brug Sjanghai

In Sjanghai staat sinds kort deze brug. Erg mooi is hij inderdaad niet, maar bijzonder wel, want het ding is binnen een maand geprint.

Sjanghai staat vooral bekend als een van de grootste metropolen ter wereld met ruim 24 miljoen inwoners. Maar de Chinese stad zal vanaf nu om nog een heel andere reden beroemd zijn. De wereldstad heeft namelijk de langste 3D-geprinte brug.

Lees ook: China gaat zwaar inzetten op autonoom varen

Achttien dagen

De 3D-geprinte brug is ruim 26 meter lang en bijna 3 meter breed. Het ontwerp is een eerbetoon aan de Chinese architectuur, verwijzend naar de historische Zhaozhou- of Anji-brug, de oudste nog staande brug van het land die ergens eind zesde of begin zevende eeuw is gebouwd.

Goed, deze brug is misschien een stuk minder mooi dan het oude exemplaar waarop hij is gebaseerd, maar het kostte technici slechts 18 dagen om het ding uit de printer te laten rollen. En dat terwijl er over de Zhaozhou-brug circa tien jaar is gedaan om hem te bouwen.

De brug bestaat uit 44 afzonderlijke 3D-geprinte betoneenheden. De zijkanten zijn gemaakt van 68 afzonderlijke betonplaten die door robotarmen op hun plaats zijn gezet. Verder bevat de geprinte brug nog een realtime-monitorsysteem dat de interne spanning en belasting controleert.

Volgens technici van de Tsinghua-universiteit, die de brug printten, zou het project een derde minder kosten dan een standaardbrug met dezelfde grootte.

Brugrecords

China heeft wel meer ‘brugrecords’ op zijn naam staan. Zo opende het land nog niet heel lang geleden de langste zeebrug ter wereld die Zhuhai of Macau met Hongkong verbindt en 55 kilometer lang is. En China beschikt ook over de langste brug ter wereld. De Danyang-Kunshan-brug is een 164,8 km lang spoorwegviaduct, onderdeel van de hogesnelheidslijn Peking-Shanghai.

Bronnen: CNN, Popular Mechanics

Beeld: Tsinghua University

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!