Technologiebedrijf BAE Systems hoopt binnen 20 jaar een systeem te hebben ontwikkeld dat vliegtuigen laat voelen wanneer ze zijn beschadigd.
Lydia Hyde, wetenschapper van het BAE Systems Advanced Technology Centre, kreeg een eureka-momentje toen zij haar was deed. Zij ontdekte dat haar droger een simpele sensor had die hem beschermt tegen oververhitting en Hyde vroeg zich af waarom vliegtuigen niet waren uitgerust met deze goedkope en gemakkelijke sensoren om hen te waarschuwen voor beschadigingen. Dit leidde tot het plan om met een team van ingenieurs een laag te ontwikkelen waarmee een vliegtuig kan voelen als er iets mis is.
Deze slimme vliegtuighuid zal bestaan uit duizenden sensoren ter grootte van rijstkorrels of stofdeeltjes die kleiner zijn dan 1 vierkante millimeter. Deze laag zal in staat zijn veranderingen te voelen, zoals veranderde windsnelheid en temperatuur. Maar ook zal het een beschadiging in een vroeg stadium moeten opmerken, voordat het een groot probleem wordt.
Omdat de sensors zo klein zijn, verwachten de onderzoekers dat ze met behulp van een spuitbus op het oppervlakte van een vliegtuig kunnen worden gespoten. Ze hopen dat de spray over 15 tot 20 jaar is ontwikkeld. Naar verwachting zal de ontwikkeling moeten zorgen voor minder grote en dure reparaties en meer veiligheid. Een technologie om in de gaten te houden dus.
Bronnen: Popular Science, BAE Systems
Tekst: Naomi Jansen