Een nieuwe auto die het wereldsnelheidsrecord op land gaat bevechten, rijdt op wielen van kogelwerend materiaal, ontwikkeld door Lockheed Martin.
In 2012 wil het team van de Britse Bloodhound het gaan proberen. Het oude record op land staat op naam van de Thrust Supersonic Car met een snelheid van 1228 kilometer per uur. De Bloodhound zou daar met 1610 kilometer per uur (1000 mph) dik overheen moeten gaan. Maar dan is er natuurlijk wel een speciaal setje wielen nodig.
Het team bedacht zelf de vorm van de wielen, maar voor het materiaal roepen ze de hulp in van de specialisten van Lockheed Martin. Bij de enorme snelheid zal het wiel 10.200 omwentelingen per minuut maken en zal de velg onder een druk van 150 megapascal (anderhalve ton per vierkante centimeter) komen te staan.
Beschadigingen van het wiel door het ‘wegdek’ (een drooggevallen meer in Zuid-Afrika) zullen volgens Glenn Miles van Lockheed onvermijdelijk zijn. “Maar we willen niet dat een scheurtje aan het oppervlak een breuk in het wiel veroorzaakt. Dat zou vreselijke gevolgen hebben.” Lockheed test daarom materialen door ze te beschieten met gruis, met een snelheid van 500 meter per seconde. Elk microscopisch klein scheurtje speuren ze op, om zo tot de ideale legering van het aluminium te komen.
De Bloodhound moet binnen een uur in twee pogingen een tijd klokken, waarvan de gemiddelde snelheid zal tellen. Hoewel de motor wordt vervangen tussen de ritten, wil het team dit voor de wielen vermijden. Hierdoor zijn de eisen ook twee keer zo hoog.
De proefritten hoeven de wielen overigens niet te doorstaan. Hiervoor zijn twaalf oude reservewielen van een Britse Lightning-jachtvlieger opgesnord. Die zullen op Brits asfalt de wagen met zo’n 320 kilometer per uur een testritje lang dragen.
Zie ook: Supersonische auto blijft aan de grond.
Bronnen: BBC News
Beeld: Bloodhound SSC