Rolls-Royce wil een elektrisch eenpersoonsvliegtuig maken dat met een snelheid van 480 kilometer per uur het staande record van 338 km/u ver achter zich moet laten.
Supersnel vliegen zonder daarbij een drupje brandstof te verbranden – dat is het plan van vliegtuig- en scheepsmotorengigant Rolls-Royce. Het bedrijf is, in samenwerking met Britse motorenfabrikant YASA en start-up Electroflight, bezig met de ontwikkeling van een elektrisch eenpersoonsvliegtuigje. Met 480 kilometer per uur moet het nog naamloze ding het snelheidsrecord dat Siemens afgelopen jaar met de Extra 330LE vestigde ruimschoots verbreken.
Lees ook: Rolls-Royce en Intel stappen in het ‘autonome bootje’
Elektrisch vliegen
De drie samenwerkende bedrijven hebben het vliegveld van Gloucestershire vlakbij Cheltenham in het zuidwesten van Engeland tot hun basis gedoopt. Daar wordt momenteel door een scala aan technici, ontwerpers en data-specialisten hard aan het elektrische vliegtuig, dat in 2020 de lucht in moet, gewerkt.
De ontwikkeling van het vliegtuigje en de jacht op het snelheidsrecord is volgens Rolls-Royce geen lege stunt. Het is onderdeel van ACCEL – Accelerating the Electrification of Flight – een project dat volgens het bedrijf de derde golf van de luchtvaart moet inluiden. Zo moet het project, dat deels gefinancierd wordt door de Britse overheid elektrisch vliegen een flinke boost geven.
Superaccu
Om dit voor elkaar te spelen, is het Rolls-Royce-team bezig met de ontwikkeling van een superaccu. Volgens het bedrijf zou die, met maar liefst 6000 cellen, energierijker zijn dan elke vliegtuigaccu tot nu toe.
De op 750 volt draaiende batterij zou een maximale power van 750 kilowatt produceren – voldoende om 250 huizen van energie te voorzien. Daarmee zou het elektrische eenmansvliegtuig zonder stops van Londen naar Parijs kunnen vliegen.
Emissievrij
Bij de ontwikkeling van de superaccu komt volgens Rolls-Royce meer kijken dan het opvoeren van de kracht van het ding. Om een snelheidsrecord met het elektrische vliegtuig mogelijk te maken, mag de accu ook niet oververhit raken – en moet hij dus actief worden gekoeld – licht genoeg zijn en goed in het vliegtuig passen.
De batterijen zullen drie, door YASA ontwikkelde, 750R lichtgewicht e-motoren gaan aandrijven. Het elektrische trio zwengelt op hun buurt weer de enkele propeller aan. Samen zou het systeem een efficiëntie van maar liefst 90 procent hebben en helemaal emissievrij zijn.
In het komende jaar zal het team de nodige tests doen om het vliegtuig in 2020 de lucht in te sturen in de hoop het snelheidsrecord van Siemens te verbreken.
Bronnen: Rolls-Royce, New Atlas
Beeld: Rolls-Royce
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!