Systeem gaat chauffeurs wakker houden

André Kesseler

28 juli 2014 16:00

Hoe voorkom je dat je achter het stuur in slaap valt? Een Europees consortium heeft een prototype getest van een systeem dat hiervoor moet gaan zorgen.

Volgens de website van het consortium, Harken genaamd, waren er in 2008 binnen de Europese Unie 1,2 miljoen ongelukken waarbij 1,5 miljoen gewonden vielen en 38.000 mensen de dood vonden. En uit onderzoek blijkt dat in 8,3 procent van alle ongelukken vermoeidheid een grote rol speelt.

Om daar iets aan te doen, wordt binnen het Harken-project, dat uit onder meer Duitse, Portugese en Spaanse partners bestaat, gewerkt aan slimme vezels en draden die in de stoelzittingen en de veiligheidsgordels kunnen worden geweven. Ze worden verbonden met een signal-processing unit (SPU) die de hartslag en de ademhaling van de bestuurder in de gaten houdt.

Als er veranderingen in dat patroon optreden, dan gaat de SPU gillen… of iets anders doen. Het consortium beperkt zich namelijk tot het ontwikkelen van de technologie. Hoe de slaapkop precies wordt gewekt, laat men aan de autofabrikanten over.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nu de eerste beproevingen met het prototype succesvol zijn verlopen, wil het consortium meer auto’s met het systeem uitrusten en het in het echte verkeer testen.

Het is overigens niet het enige systeem dat het probleem probeert op te lossen. Er zijn ook al camerasystemen die de chauffeur in de gaten houden en apparaatjes die detecteren als je hoofd naar voren klapt. Maar hé, hoe meer zielen…

Bronnen: Popular ScienceHarken

Beeld: Harken