Elke week bespreekt Vivianne Bendermacher, ex-hoofdredacteur van KIJK en ‘techionista’, een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: Pro Music Creator laat je jammen met onbekenden.
Joe! Hier worden we bij Techionista rete-enthousiast van: Pro Music Creator. Da’s een nieuwe online dienst waarmee je muziek kunt maken met wildvreemden wereldwijd. Het meesterbrein achter de dienst komt van Nederlandse bodem. Chris Kroon (24) weet uit eigen ervaring ‘hoe inspirerend jammen met anderen is’ en aangezien deze dude ook nog eens technisch onderlegd is, was de stap naar het maken van een eigen platform zo gezet.
Hoe werkt het?
Het idee is eigenlijk heel simpel: je gaat naar promusiccreator.com, maakt een account aan (Facebook-connect: jeej!). men neme een instrument (wat dus ook je zoetgevooisde stemgeluid kan zijn), plugt deze in je computer en je start een sessie. Vervolgens kun je de wereldwijde community van muzikanten uitnodigen, of je vrienden selecteren om zich bij je sessie te voegen en samen met jou een potje te jammen. Die jamsessie neemt de webdienst natuurlijk voor je op; die kun je vervolgens gratis als wav-bestandje downloaden of meteen uploaden naar je Soundcloud.
Wil je muziek vervolgens verkopen? Kan ook! Pro Music Creator voorziet namelijk ook in een soort marktplaats. Alle deelnemers zijn evenredig eigenaar van een liedje en van de opbrengst gaat 90 procent naar de muzikanten (de overige 10 procent is voor Pro Music Creator). En stel je nou toch eens voor dat een beroemdheid op zoek naar nieuw talent een keer een jamsessie opent en je als pianist uit Lutjebroek ineens een online bandje vormt met Pharrell… Zou zomaar kunnen.
Kost dat?
Je kunt gratis gebruik maken van Pro Music Creator, maar dan heb je slechts 500 megabyte aan opslagcapaciteit op de website. Met een pro-account (vanaf 5 euro per maand) kun je 25.000 megabyte aan liedjes kwijt.
De dienst, die tot nu toe in bèta was, gaat nu voor het grote publiek open. Verwacht er nog geen kant en klaar product van: volgens Chris zijn er best nog wat bugs te fiksen en staan er nog veel meer functionaliteiten op de wishlist, maar dit is het moment om het – volgens Techionista’s bescheiden mening – sublieme idee wereldkundig te maken.
Of het gaat werken? De tijd zal het leren. In 2014 wist de dienst nog niet te overtuigen: een Indiegogo-campagne streek toen slechts 197 dollar op! *insert verontwaardigd kreetje*
Have a look of sla meteen aan het jammen.
Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek Vivianne’s weblog Techionista!