Elke week bespreekt Vivianne Bendermacher, ex-hoofdredacteur van KIJK en ‘techionista’, een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: Swipe&Shop – de Tinder voor fashion.
Ik stel me weleens voor hoe het er in de burelen van webshophouders aan toe moet gaan als men mij realtime zou zien shoppen.
“Ja! Ze heeft het jurkje van Filippa K toegevoegd.”
“Hold your horses… ze is nog niet klaar… Jackpot! Een blazer van Alexander Wang!”
“Noooo… schoenen van Givenchy! Op hoeveel zit ze al?”
“Eh… Op 1200 euro!”
“Champagne!”
“Oh no… ze delete de pumps.”
“…en de blazer.”
“…en het jurkje.”
“We lost her. Again.”
Tja, what can I say? Net als voor heul veul fashionista’s is het pure etalagekijken part of the fun. Zo rollen wij online. Heel frustrerend. Tenzij je zelf zo’n browsende fashionista bent en juist inspeelt op dat heerlijke ‘Kijken, kijken, niet per se kopen’-gedrag. Dát heeft Swipe&Shop gedaan; met een soort Tinder voor fashion. Swipe links voor een item waar je niets mee hebt, en naar rechts voor ‘Ja! Toevoegen aan mijn wishlist’. Je kunt ook op een item tappen, in plaats van swipen; dan krijg je de verkoopinfo en kun je eventueel meteen tot aankoop overgaan (daarvoor word je dan doorgesluisd naar de betreffende webshop).
Van Mobile naar Desktop
Omdat nog altijd heel veel mensen op mobiel alleen inspiratie opdoen en het echte kopen liever via desktop doen, hebben de makers van Swipe&Shop de mobile wishlist gekoppeld aan desktop. Log na je swipe-sessie dus in op je laptop en daar vind je dan alles wat je bij elkaar geswiped hebt. Ideaal.
Trends via gebruikers
Eén van de leukste functionaliteiten van Swipe&Shop is misschien wel het tabblad ‘Populaire items’ op desktop. Daar zie je wat de afgelopen weken door andere gebruikers het meest is geliked. Dan kun je dus de échte trends spotten; niet die van fashiongoeroes, maar van mensen als jij en ik.
De grenzen over
En nu is Swipe&Shop dus de grenzen over gegaan met een lancering in de UK. De ambitie? Founder Nikky Hofland: “We willen voor het einde van het jaar 300.000 downloads in Nederland en 500.000 in de UK realiseren.” Kortom: we got some swiping to do! Download de app hier voor android en hier voor iOS.
Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek Vivianne’s weblog Techionista!