Technisch falen grootste oorzaak drone-ongevallen

KIJK-redactie

25 augustus 2016 14:00

drone-ongevallen

Als er ergens een drone neerstort, denken veel mensen dat de piloot de oorzaak is. Nu blijkt echter dat de piloot het zo slecht nog niet doet.

Waarom gaat het weleens mis met een drone? Dat hebben wetenschappers van het MIT onder leiding van Graham Wild onderzocht door de oorzaak van 152 drone-ongevallen te bepalen. In 64 procent van de situaties blijkt de techniek van de drone te falen, niet de piloot.

Bij technische storingen kun je bijvoorbeeld denken aan schade aan de drone, het wegvallen van GPS-verbindingen of het uitvallen van de batterij. Maar bij ruim een derde van de gevallen gaat het om communicatieproblemen. Deze vinden voornamelijk tijdens de vlucht zelf plaats. Dit komt doordat de drone bij het opstijgen en landen vaak in het directe gezichtsveld van de piloot is. Daarmee maakt het onderzoek korte metten met de verwachting dat de meeste ongevallen tijdens het opstijgen of landen plaats vinden.

Oplossingen

Wanneer de communicatie met een drone verloren gaat, kun je als piloot weinig doen. Het enige wat je kunt doen, is dichterbij proberen te komen om weer contact te krijgen. Maar losgeslagen drones zijn niet zo gemakkelijk in te halen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volgens Guido de Croon, hoogleraar aan de TU Delft, zit daar de oplossing dan ook niet. “De hoofdoplossing ligt in de drone slimmer te maken. Nu zit in veel drones al een soort veiligheidsmodus. Als de drone de communicatie verliest, gaat hij stil hangen of probeert terug te vliegen naar de bestuurder.”

Zelf werkte De Croon ook aan zo’n oplossing. Zijn team maakte een intern systeem van twee kleine cameraatjes dat ervoor zorgt dat een drone zelf afstanden in kan schatten en objecten kan ontwijken. Het totaal weegt slechts 4 gram, dus drones leveren haast niets in aan draagkracht. Als zoiets wordt toegepast op grotere drones, kan het aantal ongevallen worden teruggedrongen.

Belangrijk

MIT-onderzoeksleider Wild gaat voorlopig nog door met zijn analyse. Een probleem daarbij is dat ongevallen zonder schade of gewonden meestal niet worden gemeld. Wetenschappers krijgen daardoor moeilijk inzicht in welke techniek faalt en wat er moet worden verbeterd. Wild pleit er dan ook voor dat overheden van het melden van ongelukken met een drone verplichtstellen.

“Er zijn een hoop dagelijkse activiteiten waar mensen drones voor in willen zetten: bezorgingen, foto’s maken, zoek,- en reddingsacties… Het is essentieel dat onze veiligheidsvoorschriften meegaan met deze snelgroeiende industrie”, aldus Wild.

Met het oog op bijvoorbeeld een toekomstige vliegende pakketdienst is dat geen onprettig idee.

Bron: Aerospace