Toyota heeft een tweede generatie zelfrijdende testauto gepresenteerd. Het is een ‘smart vehicle’, ontworpen om mee te testen én om slimmer te worden.
Toyota heeft een tweede generatie advanced safety research vehicle gepresenteerd. De basis voor deze zelfrijdende testauto is een Lexus 600hL die helemaal vol zit met slimme technologie. Toyota gaat de auto gebruiken om een breed scala aan systemen te testen voor toekomstige zelfrijdende auto’s.
Zelfrijdende testauto kijkt zelf
De nadruk ligt bij deze testauto sterk op machine vision en machine learning, zoals Toyota het omschrijft. Zo heeft de auto een gelaagd en overlappend LIDAR-, radar- en sensorsysteem dat de weg scant, herkent en het overige verkeer in de gaten houdt. De auto is daarmee in mindere mate afhankelijk van high-definition-kaarten. Vooral in de nabije toekomst is dit een voordeel, vindt Toyota, aangezien deze kaarten nog lang niet voor ieder gebied beschikbaar zijn.
Daarnaast is deze auto zo slim dat-ie gaandeweg bijleert. “Eenvoudig gezegd is dit een slim voertuig dat is ontworpen om steeds slimmer te worden”, zegt Gill Pratt, de CEO van Toyota Research Institute in de VS. “De auto leert individuele rijstijlen en skills van iedere bestuurder. Daarnaast deelt de auto nieuw-geleerde inzichten met andere auto’s en omgekeerd”, zegt Pratt verder.
TRI
Ook al is dit een testauto en reeds de tweede generatie advanced safety research vehicle; het is de eerste zelfrijdende testauto die het Toyota Research Institute (TRI) helemaal zelf heeft ontwikkeld. De testauto is drive-by-wire, wat betekent dat mechanische verbindingen tussen bijvoorbeeld stuur en wielen ontbreken. Belangrijker is dat de auto Toyota helpt bij het doorontwikkelen van twee zelfrijsystemen: Chauffeur en Guardian. De eerste neemt in de toekomst, zoals de naam al doet vermoeden, het werk van de bestuurder helemaal uit handen. Het rijdt de auto zelf.
Het tweede systeem, Guardian, kan al eerder op de markt komen, en op meer plaatsen. Dit systeem assisteert de bestuurder en houdt continue van alles in de gaten: de auto, het interieur van de auto en de weg. Als er zich een gevaar aandient, waarschuwt het de bestuurder direct. Bij het uitblijven van een reactie grijpt het systeem in.
Het automatische noodremsysteem is één van de manieren waarmee Guardian in kan grijpen. Aan het einde van dit jaar zal het noodremsysteem standaard op iedere in de VS verkochte Toyota of Lexus zitten, ruimschoots voor de verplichte invoerdatum in 2022. De testauto werd afgelopen week gepresenteerd tijdens het Prius Challenge Event op de Sonoma Raceway in Californië.
Bronnen: Toyota/TRI, New Atlas