‘Tetris blokkeert vervelende flashbacks’

Naomi Vreeburg

08 juli 2015 13:00

Het spelletje Tetris zou mogelijk kunnen helpen om flashbacks te verminderen bij mensen met een traumatische ervaring.

Nee hè, weer een vierkant blokje. En dat terwijl je al de hele tijd aan het wachten bent op een rechthoek. Deze gedachte kennen we allemaal wel bij het spelen van de immens populaire, ietwat frustrerende game Tetris. En nu, meer dan dertig jaar na het ontwikkelen van het spelletje, blijkt het te helpen bij mensen die een traumatische ervaring hebben meegemaakt. Het zou vervelende flashbacks van de gebeurtenis verminderen, zo claimen Britse onderzoekers.

Auto-ongelukken en verdrinkingen

In 2009 toonden Emily Holmes en haar collega’s al aan dat het klungelen met de blokjes vier uur na een traumatische ervaring ervoor zorgt dat het aantal flashbacks afneemt. Maar laten we eerlijk zijn, zo kort na een vervelende gebeurtenis kun je van niemand verwachten dat ie bereid is een potje Tetris te spelen. Helaas, want na ongeveer zes uur is een herinnering ‘vastgemetseld’ in je brein. De wetenschappers wilden daarom achterhalen of het spelen van de game een dag na het incident nog het gewenste effect had.

Ze vroegen 52 proefpersonen te kijken naar een filmpje waarin mensen in benarde situaties verkeren. Onder andere auto-ongelukken en verdrinkingen passeerden de revue. Een dag later kwamen de deelnemers terug naar het lab en kregen ze stilstaande fragmenten van de films te zien om het vervelende beeld op te roepen. Alleen op deze manier kunnen de onderzoekers de herinneringen als het ware kneedbaar maken. Eén groep proefpersonen moest vervolgens twaalf minuten Tetris spelen, terwijl de anderen niets te doen kregen.

Beide groepen werden naar huis gestuurd en hielden de week erna een dagboek bij. Hierin schreven de proefpersonen op hoe vaak een flashback in hun hoofd opkwam. Ook moesten ze een vragenlijst invullen die wordt gebruikt om posttraumatische stress-stoornis (PTSS) bij mensen vast te stellen. De deelnemers die het spelletje hadden gespeeld, bleken 52 procent minder flashbacks te hebben dan de proefpersonen die stil hadden gezeten. Ook scoorden ze lager op de PTSS-schaal.

Blokkade

Holmes denkt dat de game een blokkade vormt in de hersenen. Het resultaat hiervan is dat je nog steeds kunt aangeven wat er is gebeurd of wat je hebt gezien, maar gedetailleerde beelden poppen minder vaak in je hoofd op. Overigens denkt zij niet dat alleen Tetris dit effect kan hebben, maar ook andere visuele spelletjes zoals Candy Crush.

Onderzoeken welke ‘dosis’ aan Tetris nodig is en hoe lang het effect aanhoudt, staat op de to do list. Er is nog een lange weg te gaan voordat het spelletje als echte behandeling kan worden gezien, maar het team is al wel druk bezig om de game te testen op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen.

Bronnen: Psychology Science, New Scientist, The Independent