Bioscopen ondervinden steeds meer concurrentie van nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding. Uit onderzoek van de branche blijkt dat met name millennials kritisch zijn op het aanbod en de presentatie. Het antwoord van de sector: zo veel mogelijk innovatie. Van ledschermen tot emotiemeters – de bioscoop zet alle zeilen bij om het populairste avondje uit te blijven.
Veranderingen gaan snel in de bioscoopwereld. Zo somde KIJK drie jaar geleden de nieuwste bioscoopinnovaties op, maar wat toen nog futuristisch klonk, is inmiddels volledig ingeburgerd of allang achterhaald. Neem het hoogwaardige bioscoopconcept Dolby Cinema (laserprojectie met rondom geluid). Dat kun je al in vijf zalen in Nederland ervaren. Kinepolis heeft met het gelijkwaardige Laser Ultra de achtervolging geopend.
Ondertussen zet marktleider Pathé stevig in op iets anders: ervaringscinema 4DX, waarbij je als kijker de film intens ervaart door gebruik van beweging, wind en temperatuurverschillen. Inmiddels zijn er al zeven bioscopen met de schuddende stoelen en andere snufjes. Dat het zo hard zou gaan, zag niemand in Nederland aankomen. De vraag is nu welke volgende revolutie de bioscoopbranche op zijn kop gaat zetten.
Dit is het begin van het artikel ‘Cinema 2050’ te vinden in KIJK 10/2019. Deze editie ligt in de winkel vanaf 19 september tot en met 16 oktober.
Meer informatie:
- YouTube: 360 Degree Orbit Cinema ! First 360 Immersive Cinema in Illinois
- Holland Film Nieuws
- YouTube: HUMU Augmented Audio Cushion
- Want: Spielberg hoopt dat Netflix de toekomst van bioscopen niet bedreigt
Tekst: Mark van den Tempel
Openingsbeeld: Philips
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!