Voor een treinreiziger tellen slechts twee dingen: de treinen moeten op tijd rijden en de reistijd moet zo kort mogelijk zijn. Voor dit laatste hebben Israëlische onderzoekers nu een oplossing gevonden.
Wetenschappers van de Tel Aviv University, onder leiding van industrieel ingenieur Tal Raviv, ontwikkelden een methode die de totale reistijd meeneemt in de ontwikkeling van de dienstregeling, iets wat vooral bij reizen met overstap enorm veel tijd kan schelen.
Het onderzoek is gebaseerd op een bekend dilemma: iedere reiziger wil het liefst een trein die alleen stopt op de stations waar hij in en uit moet stappen, dus hoe ontwikkel je dan een dienstregeling die eerlijk is voor iedereen? Eerder zochten treinplanners naar oplossingen die te maken hadden met de frequentie waarmee de treinen op bepaalde stations stoppen. Deze nieuwe methode neemt de totale reistijd van reizigers, inclusief de wachttijd op het station, mee bij het ontwikkelen van de dienstregeling.
“Onze methode is te gebruiken in elke situatie waar reizigers overstappen van de ene naar de andere trein”, legt Raviv uit, “en waar de aanbieder zeker wil weten dat zoveel mogelijk reizigers zo snel mogelijk van A naar B kunnen komen.” En dat scheelt! Een test op de Israëlische spoorwegen toonde aan dat de gemiddelde reistijd werd verkort van 60 naar 48 minuten.
Het lijkt er op dat Raviv van plan is nog veel meer van dit soort problemen in het openbaar vervoer te tackelen. Momenteel is hij ook bezig met een onderzoek naar programma’s waarbij mensen in grote steden fietsen delen.
Bronnen: American Friends of Tel Aviv University op EurekAlert!