Het bedrijf Elitac heeft een pak ontwikkeld dat trilt om militairen de juiste route te laten lopen. KIJK sprak erover met Merijn Klarenbeek.
Vandaag presenteerde het bedrijf Elitac in Amersfoort de Mission Navigation Belt – een ondershirt dat fungeert als navigatiesysteem. Handig voor militairen, maar zijn er nog meer mensen bij gebaat? En hoeveel moet het pak kosten? KIJK pleegde een belletje met Merijn Klarenbeek, directeur Defensie & Veiligheid, om meer te weten te komen over dit pak.
KIJK: Hoe werkt het systeem?
“Met behulp van een smartphone kan vooraf een route worden ingevoerd op basis van zogenoemde waypoints (routepunten). Actuatoren die in het shirt zijn geïntegreerd, geven steeds de richting en afstand tot het eerstvolgende waypoint aan door middel van trillingen. Zo kun je een route doorlopen zonder dat je steeds op de kaart moet kijken. Niet alleen navigatie, maar ook stille communicatie is met dit shirt mogelijk. Zo kan iemand binnen een militair team een knop indrukken, waardoor de dragers van het pak trillingen voelen in de richting van de verzender. Zo krijgt iedereen binnen het team de boodschap en weet men waar de verzender is.”
Welke mensen zijn met het pak geholpen?
“Wij hebben ons nu toegespitst op defensie, maar dit shirt zou ook kunnen worden ingezet bij de politie, brandweer en door de consument die niet op een kaart of smartphone wil kijken voor een af te leggen route. Bovendien lopen er projecten voor blinden en slechtzienden, die met trillingen worden gewaarschuwd voor obstakels.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
“Er wordt al heel lang onderzoek gedaan naar hoe trillingen kunnen worden ingezet om informatie over te brengen, onder andere door TNO. Deze onderzoeken waren succesvol, maar leidden zelden tot toepassingen op de markt. Wij wilden deze positieve onderzoeken nu in de praktijk brengen.”
Hoeveel kost het?
“Nu is het nog vrij kostbaar, omdat er maar een kleine oplage is. De eerste shirts voor militairen zullen 1000 tot 2000 euro per stuk gaan kosten. Shirts die in groten getale worden ontwikkeld voor consumenten, zoals slechtzienden, zullen rond de 250 euro zijn.”