Enig idee hoe het eruitziet als ’s werelds grootste tunnelboormachine zich na drie kilometer boren grommend door een laatste stukje beton vreet? Bekijk het filmpje.
Vier jaar lang vrat de grootste tunnelboormachine (TBM) van de wereld zich een weg onder de wolkenkrabbers van de Amerikaanse stad Seattle. Op 5 april kwam aan die tocht een einde toen Bertha, vernoemd naar de enige vrouwelijke burgemeester die Seattle ooit heeft gehad, zich door een stuk gewapend beton wurmde en aan het licht kwam. Achter haar: een nieuwe 2963 meter lange tunnel.
Tunnelboormachine door beton
De laatste paar meters boren waren spannend; een spektakel dat door een groep gasten ter plaatse gadegeslagen werd. Want het allerlaatste stukje bestond uit een wand bestaande uit pilaren van gewapend beton. Niemand wist hoe de machine en het beton zich gingen gedragen. Gelukkig hing er een drone in de lucht om het moment suprème voor iedereen vast te leggen, zoals je in het onderstaande, gave filmpje kunt zien.
Stofwolk
De betonnen kolommen waren onderdeel van de wand van een diepe put, gebouwd om de machine op te vangen en te ontmantelen. De eerste tekenen van de aankomst van TBM waren een diep gerommel en een stroom schuim, snel gevolgd door een veel grotere stroom modder en een grote witte stofwolk die iedereen het zicht ontnam.
Bertha werd tijdelijk stilgelegd en ging verder toen alle stof weer was opgetrokken. Na een tijdje grommen, kwam het draaiende boorhoofd tevoorschijn terwijl grote brokken beton afbraken en naar beneden viel. Twintig minuten later was er van het beton weinig meer over.
Einde Bertha
Rest de enorme taak om de TBM te ontmantelen en af te voeren in brokken van maximaal 20 ton. Die zijn namelijk nog enigszins vervoerbaar met diepladers. Een deel van de componenten kan worden hergebruikt; de rest wordt omgesmolten en verwerkt in de aankleding van de nieuwe tunnel.
Bertha is een TBM van gigantische afmetingen: 99,3 meter lang en een diameter van 17,5 meter. Ze begon haar reis onder het centrum van Seattle in april 2013. Opdrachtgever is het Washington State Department of Transport. Hoofdaannemer Seattle Tunnel Partners koos voor het Japanse bedrijf Hitachi Zosen Corporation om de TBM te bouwen.
Tunnel vervangt viaduct
De nieuwe tunnelverbinding gaat een 64 jaar oud viaduct vervangen: het Alaskan Way Viaduct, dat aan de rand van het centrum van Seattle langs het water van de Puget Sound loopt. Dit in antwoord op een aardbeving in 2001 die het viaduct onveilig heeft gemaakt. Daarvoor in de plaats komt een mooi stadspark aan het water terwijl het autoverkeer door de nieuwe tunnel zal worden geleid.
Bron: New Atlas