Tweede taal leren? Doe weinig moeite

KIJK-redactie

25 juli 2014 13:00

Wil je een tweede taal leren? Doe dan niet te hard je best. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit averechts werkt.

Wanneer je op dit moment een tweede taal probeert te leren, is dat moeilijker dan wanneer je dit als kind had gedaan. Dit lijkt tegenstrijdig: zijn onze hersenen niet beter ontwikkeld dan toen we een stuk jonger waren? Dit klopt, maar juist dit zorgt ervoor dat we een tweede taal minder snel onder de knie krijgen, zo blijkt uit onderzoek van het MIT’s McGovern instituut. Volwassenen kunnen hierdoor namelijk beter hun best doen bij een taak dan kinderen. En dat blijkt averechts te werken bij het aanleren van nieuwe grammatica.

Tekening

Tijdens het onderzoek werden proefpersonen onderverdeeld in twee groepen. De eerste bestond uit 22 Engelssprekende studenten die tien minuten lang moesten luisteren naar een zelfverzonnen taal. Om ze niet te laten focussen op de woordjes en grammatica, moesten ze tegelijkertijd een tekening inkleuren.

De tweede groep deelnemers bestond uit 66 Engelssprekende studenten die ook tien minuten naar de onzintaal moesten luisteren. Een derde van de groep werd gevraagd zich te focussen op de specifieke woorden, een derde op de volgorde van de woorden en de rest op de grammatica. Deze proefpersonen mochten niet kleuren, maar moesten op een knop drukken wanneer ze een woord of een grammaticapatroon dachten te herkennen.

Doe geen moeite

En wat bleek? De tweede groep studenten, die hun best moesten doen om zich te concentreren, hadden meer moeite met het leren van de grammatica dan degenen die mochten kleuren. Tijdens de toetsing na de experimenten, scoorden de deelnemers uit de eerste groep 20 procent beter dan de gefocuste studenten.

Betekent dit dat we er dan maar beter met de pet naar kunnen gooien wanneer wej een tweede taal willen leren? Volgens hoofdonderzoeker Amy Finn is deze conclusie te voorbarig. “Het is niet zo dat moeite doen slecht is bij het leren van een tweede taal”, vertelt ze. “Proefpersonen die hun best moesten doen, waren namelijk wel beter in het leren van woordjes.” Is al die moeite toch nog ergens goed voor.

Bronnen: PLOS ONELiveScience

Tekst: Naomi Jansen