Uav’s inspecteren vliegtuigen easyJet

André Kesseler

08 mei 2014 09:05

Bij de naam easyJet denk je misschien niet meteen aan innovatie. Toch presenteerde het bedrijf gisteren in Luton, vlakbij Londen, slimme ideeën voor de toekomst.

Volgens Alan Davies, hoofd van de technische dienst van easyJet hebben op dit moment zeven van de duizend vluchten te kampen met vertragingen of zelfs uitval door technische problemen. En problemen met één toestel zorgen vervolgens voor een soort rimpeleffect, waarbij ook op andere plekken vertragingen optreden. Daarom wil easyJet het aantal vertragingen met behulp van nieuwe technieken in 2020 terugbrengen tot nul.

Het bedrijf denkt dat bijvoorbeeld te doen door, in samenwerking met Coptercraft, Measurement Solutions en Bristol Robotics Laboratory, speciale uav’s te bouwen. Die worden dan ingezet om de vloot van 220 Airbus A319– en A320 toestellen sneller te kunnen inspecteren. Bijvoorbeeld nadat een vliegtuig door bliksem is getroffen. Davies: “Dat gebeurt zo’n 350 keer per jaar. Na elk incident moeten inspecteurs elke millimeter van de vliegtuighuid controleren op schade. Dat kost ons een dag en dus heel veel geld. De uav’s kunnen dat, met behulp van hogeresolutiecamera’s of lasers, binnen een paar uur.” Davies verwacht dat het twee tot drie jaar kan duren voordat dit soort systemen klaar zijn voor gebruik.

20140507_095134

Eén of meerdere van dit soort onbemande toestelletjes zouden binnen een paar uur een compleet vliegtuig tot op de vierkante centimeter kunnen inspecteren.

EasyJet wil, net als veel andere bedrijven, ook bekijken of augmented-reality-brillen (AR) een rol kunnen spelen bij technische problemen. Met dit soort brillen kunnen specialisten waar ook ter wereld met de monteurs of zelfs met piloten meekijken om een technisch probleem zo snel mogelijk op te lossen. Davies: “Als zich in de lucht een probleem voordoet, maken piloten foto’s en e-mailen ze die het naar de technisch specialisten van het Operations Control Center in Londen. Vervolgens proberen die het via de telefoon op te lossen. Met behulp van 3D-augmented reality krijgen we veel sneller en beter inzicht in de problemen die zich op soms honderden kilometers afstand voordoen.”

App

Als het aan easyJet ligt, gaan monteurs sowieso meer digitale hulpmiddelen gebruiken. In samenwerking met het bedrijf Output42 is bijvoorbeeld een app ontwikkeld die monteurs gaat helpen bij het vervangen van schoepen in de straalmotor. De fan van een straalmotor bestaat uit meer dan 35 schoepen die samen de enorme hoeveelheden lucht naar binnen zuigen. De totale easyJet-vloot heeft een kleine 16.000 van dit soort schoepen (van 25.000 dollar per stuk) en die moeten vrij regelmatig worden vervangen. De app BladeFix vertelt de monteur precies om welke exemplaren het gaat. En ook dat moet tijdwinst opleveren en ervoor zorgen dat toestellen zo kort mogelijk in onderhoud staan.

home_splash

Onder de innovaties die het bedrijf presenteerde, was ook een verrassende manier om de kosten te drukken: de papierloze cockpit. Op dit moment slepen piloten nog een tas met 25 kilo aan onder meer logboeken met zich mee. Door die te vervangen door een tablet van ongeveer een kilo wordt veel geld bespaard. Volgens easyJet scheelt elke kilo die niet mee de lucht in hoeft jaarlijks namelijk 20.000 dollar (14.000 euro). Voor de totale vloot zou de overstap naar tablets omgerekend 360.000 euro per jaar aan brandstof besparen.

Doel van de nieuwe technieken is om de prijzen laag te houden. Een woordvoerder van easyJet: “Als je er met nieuwe apparatuur voor kunt zorgen dat de vliegtuigen sneller klaar staan voor de volgende vlucht, vertaalt zich dat in lagere ticketprijzen. Als je niet innoveert, ga je wat dat betreft net zo hard omhoog als je concurrenten.”

Beeld: André Kesseler, easyJet