Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De Amerikaanse luchtmacht heeft het bedrijf Exosonic aangewezen om supersonische gevechtsdrones op te leveren.
Sneller dan het geluid door de lucht knallen, kunnen we al heel lang. Al in 1947 zoefde Chuck Yeager als eerste door de geluidsbarrière. Maar nog nooit heeft iemand deze barrière geruisloos weten te doorbreken. Daar wil de twee jaar geleden opgerichte start-up Exosonic verandering in brengen. Met zijn nieuwe contract bij de US Air Force kan het bedrijf aan de slag met zijn stille, supersonische gevechtsdrone.
Lees ook:
Op de automatische piloot
Met de beste training krijg je de beste mensen. Dat geldt ook voor gevechtsvliegers. Maar oefenwedstrijden voor vliegers zijn best lastig te bewerkstelligen. Tijdens live-trainingen, zoals de internationale Red Flag-trainingen in de VS, worden er allerlei missies uitgevoerd met grote aantallen vriendelijke en vijandelijk toestellen. Dat kost allemaal ontzettend veel geld en de Amerikaanse luchtmacht kampt ook nog eens met een pilotentekort.
Daar kan de nieuwe drone van Exosonic een oplossing bieden. Het onbemande supersonische toestel kan de vijand spelen tijdens de live-trainingen, waardoor piloten vaker en beter kunnen oefenen. Bovendien hoeven gevechtsvliegtuigen niet zoveel vlieguren te maken en zijn er minder gekwalificeerde vliegers nodig om de vijand te spelen.
Supersonische stilte
Exosonic werkt al een tijdje aan een nieuwe supersonische drone; niet als een gevechtstoestel, maar als een passagiersvliegtuig. Om boven land supersoon te mogen vliegen, moet zo’n vliegtuig relatief stil door de geluidsbarrière gaan. Wanneer je door deze barrière breekt, ontstaat er namelijk een supersonische schokgolf die een enorme knal veroorzaakt: een sonic boom. En die kan hard genoeg zijn om op de grond allerlei ramen aan diggelen te meppen.
Door de vleugels in te korten en de motoren aan de onderkant te plaatsen hoopt Exosonic de knal te dempen tot 75 decibel. Dat is nog vrij hard, maar op de grond hoeven ze dan geen glaszetter te bellen. Bovendien belooft Exosonic dat het toestel zo heel prettig manoeuvreerbaar wordt. Kennelijk was de USAF daar zo van onder de indruk dat men in de supersone zakenjet een perfecte oefenvijand zag. En voor Exosonic is het een mooie manier om snel geld te verdienen, waarmee de stille jet verder kan worden ontwikkeld. Een klassiek gevalletje win-win dus.
Bronnen: New Atlas, the Defense Post, KIJK
Beeld: Exosonic