Boeing mag vier autonome onderzeeboten ontwikkelen voor de Amerikaanse marine. En het gaat hier niet om kleine jongens…
Onderzeedrones zijn hot. En daar kun je je iets bij voorstellen: wanneer de vijand zulke subs onder vuur neemt, zullen er geen doden vallen. Ook de US Navy is fan. Het Pentagon heeft onlangs aangekondigd dat het vier Orca’s – autonome onderzeeboten van maar liefst 15,5 meter lang – van Boeing zal kopen. De bouwer vangt hier 43 miljoen dollar (zo’n 38 miljoen euro) voor.
Lees ook:
Rusland bouwt nieuw zeemonster
Railgun van US Navy verleden tijd?
Manusje van alles
De onderzeeboot is afgeleid van de autonome sub Echo Voyager. Door zijn ‘hybrid rechargeable power system’ kan deze onderzeeboot missies uitvoeren die maanden duren. De sub heeft een topsnelheid van acht knopen (14,8 km/h) en vaart op een maximale diepte van 3000 meter. Bovendien hoeft de Voyager niet te worden gelanceerd vanaf een schip aan de oppervlakte, maar kan dit vanaf elke kade. Er hoeft dus geen supportschip te worden meegestuurd en dat scheelt in de kosten.
De Orca XLUUV zal vergelijkbare specificaties hebben. Het vaartuig wordt diesel-elektrisch aangedreven en kan 12.000 kilometer rondvaren zonder terug te hoeven naar een moederschip of een haven. Zijn grote ion-lithiumbatterijen gaan echter zo’n 280 kilometer mee zonder oplaadbeurt. Wanneer de batterijen op zijn, laadt de dieselgenerator ze op. Nadeel: hiervoor moet de sub wel aan de oppervlakte komen.
De Orca is volledig zelfstandig. Wel is er communicatie mogelijk met de operationele leiding. Deze communicatie verloopt via versleutelde satellietverbindingen. De US Navy kan de Orca inzetten voor het ruimen van mijnen, aanvalsmissies op andere schepen en duikboten en zelfs aanvallen op landdoelen. De subs zijn namelijk in staat Mark 48 zwaargewichtstorpedo’s met zich mee te zeulen.
Wedstrijdje
Boeing moest zich overigens eerst flink bewijzen voordat de bouwer het contract in de wacht sleepte. Meerdere bedrijven, waaronder Lockheed Martin, dongen namelijk mee. Maar uiteindelijk ging Boeing er toch echt met de winst vandoor.
Bronnen: Popular Mechanics, New Atlas
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!