Als het aan de Amerikaanse marine ligt, doen ze niet meer mee aan de gezamenlijke ontwikkeling van peperdure jachtvliegtuigen.
Het leek zo’n goed idee. Bouw een nieuwe generatie jachtvliegtuigen op basis van één air frame, zodat je op die manier toestellen kunt leveren aan zowel de luchtmacht als de marine. En dat niet alleen in de VS, maar wereldwijd. Dat idee leidde tot de F-35A, B en C, die nu zo langzaam maar zeker in gebruik worden genomen. Maar als het aan de US Navy ligt, wordt dat de laatste keer.
NGAD
De Amerikaanse marine heeft een eigen luchtmacht en die heeft andere taken dan de luchtmacht en dat zorgt weer voor andere eisen voor het vliegende materieel. Met de verschillende varianten van de F-35 heeft vliegtuigbouwer Lockheed Martin daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden, maar voor de marine is dat niet goed genoeg. Op de Navy League Sea-Air-Space conferentie in Maryland liet Angie Knappenberger van de US Navy Air Warfare weten dat ze liever niet meer meedoen aan de gezamenlijke ontwikkeling van de Next Generation Air Dominance-jet (NGAD), een toestel dat bij de luchtmacht op termijn de F-22 Raptor moet vervangen.
Raider
De US Air Force wil met de NGAD onder meer stealth-bommenwerpers (zoals de B-21 Raider die nu wordt ontwikkeld; foto hieronder) begeleiden die diep achter de vijandelijke linies doelen moeten bestoken. De US Navy ziet dat niet (meer) als een van de kerntaken. Sterker nog; ze wil die taak het liefst compleet aan de luchtmacht overlaten.
Als dat gebeurt, gaf Knappenberger te kennen, hoeft de marine dus niet mee te betalen aan de ontwikkeling van een nieuw peperduur stealth-vliegtuig. Knappenberger: “De marine heeft niet tot taak om met jachtvliegtuigen diep in een vijandelijk luchtruim door te dringen. Maar het kost wel geld om die optie in het inherente ontwerp van het vliegtuig op te nemen. En als je dat niet nodig hebt voor de missies die je uitvoert, wil je er niet per se voor betalen.” De marine kan wat haar betreft dus veel beter een goedkoper toestel laten ontwikkelen dat precies op de wensen van de marine is afgestemd.
F/A/XX
Op dit moment zijn de Amerikaanse vliegdekschepen uitgerust met squadrons van F/A-18E/F Super Hornets (foto hierboven). Het doel op korte termijn is om de oudste helft van de Super Hornet-vloot te vervangen door de F-35C Joint Strike Fighter; de variant met iets grotere vleugels, een grotere actieradius, een vanghaak en een sterker landingsgestel dan de standaard F-35A-versie.
Op de lange termijn, we hebben het dan over ergens na 2030, wil de marine de resterende Super Hornets vervangen door een nieuw type, de F/A XX. Die wordt misschien iets minder snel, minder stealthy, maar heeft wel langeafstandsraketten en is bovenal een stuk goedkoper.
Bron: Popular Mechanics, Flight Global
Beeld: Lockheed Martin / Northrop Grumman
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!