Met een nieuw type schip willen Noorse ontwerpers weer varen op windkracht.
Een paar jaar geleden was ‘windaandrijving’ ineens hot. Het Duitse bedrijf SkySails ontwikkelde een soort parasail dat aan de boeg van bijvoorbeeld een containerschip kan worden vastgemaakt en helpt bij de voortstuwing. Op die manier zou een schip jaarlijks tussen de 10 en 30 procent brandstof kunnen besparen.
En nu zijn er dus plannen voor een Vindskip (windschip), volgens de bedenkers bij Lade AS een hybride koopvaardijschip. Het wordt elektrisch aangedreven met de stroom uit een vloeibaar aardgasgestookte generator. Dat systeem wordt bijgestaan door een speciale, windvangende romp. Bij Lade noemen ze dat een symmetrical airfoil en dat werkt als een zeil of een vliegtuigvleugel. (Alleen dan niet verticaal, maar horizontaal.)
Als de wind van bakboord of stuurboord komt, duwt hij het schip als het ware voort. Het navigatiesysteem berekent de koers zo, dat dit effect optimaal wordt benut. Op die manier zou het Vindskip 60 procent goedkoper kunnen varen dan vergelijkbare schepen en bovendien 80 procent minder schadelijke stoffen uitstoten dan de diesel aangedreven soortgenoten. Check het wat vreemd ‘gevoice-overde’ filmpje hieronder.
Lade AS heeft inmiddels een internationaal patent op het ontwerp gekregen.
Bronnen: Discover News, Lade AS
Beeld: Lade AS