Bijna vier jaar na de crash met Virgin Galactic’s SpaceShipTwo, waarbij een van de piloten is omgekomen, heeft het ruimtevaartuig er een succesvolle vlucht opzitten. En hiermee zijn we weer een stap dichterbij een retourtje outer space.
Het is even feest voor Richard Bransons bedrijf dat commerciële ruimtevluchten wil aanbieden, want het ruimtevaartuig SpaceShipTwo VSS Unity heeft zijn eerste aangedreven testvlucht voltooid sinds de fatale crash van 2014. En dat is een mijlpaal.
.@virgingalactic back on track. Successful powered flight, Mach 1.6. Data review to come, then on to the next flight. Space feels tantalisingly close now.
— Richard Branson (@richardbranson) April 5, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook: Moeten we doorgaan met commerciële ruimtevaart?
Mach 1,87
Het ruimtevaartuig – dat twee piloten bestuurden – werd op een hoogte van 15 kilometer gedropt door het moederschip WhiteKnightTwo. Vervolgens ontstak de VSS Unity zijn hybride raketmotor, waardoor het vliegtuig in een hoek van 80 graden omhoog vloog tot een hoogte van bijna 26 kilometer. Daarbij maakte het SpaceShipTwo eerst een transsonische vlucht die later overging in supersonisch (sneller dan het geluid).
Uiteindelijk bereikte de VSS Unity Mach 1,87 (bijna 2300 kilometer per uur). Na 30 seconden zetten de piloten de motor uit, waarna het ruimtevaartuig een glijvlucht gevolgd door een soepele landing maakte.
Het echte werk
De succesvolle vlucht laat duidelijke verbeteringen zien in de duur, snelheid en hoogte van de raketverbranding, en de VSS Unity zal nu gaan beginnen aan zijn laatste testvluchtprogramma. Als alles goed gaat met toekomstige aangedreven vluchten kan Virgin Galactic eindelijk starten met het échte werk: mensen voor een paar honderdduizend dollar naar de ruimte vliegen.
Bronnen: Reuters, Virgin Galactic, New Atlas
Beeld: Virgin Galactic
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!