Het commerciële ruimtevaartuig SpaceShipTwo heeft er weer een succesvolle vlucht opzitten.
Wanneer je de hele wereld al bent afgereisd en toch toe bent aan iets nieuws is ruimtetoerisme wellicht een optie voor je. Daarvoor moet je natuurlijk wel een dikke portemonnee hebben en een bedrijf dat bemande ruimtevluchten voor toeristen mogelijk maakt. Virgin Galactic is zo’n bedrijf dat met de ruimtevaartuigen SpaceShipOne en SpaceShipTwo suborbitale ruimtevluchten wil aanbieden (voor ongeveer 200.000 dollar).
Het tweede SpaceShipTwo-model, de VSS Unity, werd onlangs op 15 kilometer hoogte gedropt door draagvliegtuig WhiteKnightTwo. Het ruimtevaartuig maakte toen een duikvlucht en haalde hierbij Mach 0,9 – dat is ruim 1100 kilometer per uur. En dat zonder aandrijving met een raketmotor.
Exciting day for @virgingalactic with #SpaceShipTwo dropping down from 50,000ft straight down at 0.9 Mach – (hopefully) final glide test flight
— Richard Branson (@richardbranson) January 11, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ballast
Net als bij vorige tests, had de VSS Unity waterballast aan boord om het gewicht van de brandstof van de raketmotor te simuleren. De ballast werd vervolgens op 22.000 voet (ruim 6700 meter) geloosd, zodat ook de vliegomstandigheden werden gesimuleerd waarbij de raketbrandstof was opgebruikt. Het vliegtuig landde vervolgens veilig in de Mojavewoestijn in Californië.
Dat de test een succes was, is erg fijn voor Virgin Galactic, aangezien in 2014 een SpaceShipTwo neerstortte, waarbij een piloot om het leven kwam en een zwaargewond raakte. Toen ging het bedrijf aan de slag met een tweede versie van het ruimtevaartuig, en dat is de VSS Unity.
Dit was zijn zevende glide test en Virgin Galactic hoopt dat het ruimtevaartuig bij de eerst volgende vlucht zijn raketmotor kan gebruiken.
Bronnen: Popular Mechanics, Engadget
Beeld: Virgin Galactic
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier