Vroeger droomden we over de vliegende auto. Nu krijgen we de zelfrijdende auto en spelen we met drones. Airbus combineert de drie.
De vliegende auto: in de jaren vijftig en zestig leek het een tamelijk realistische toekomstdroom. Maar als we nu naar buiten kijken, zien we de toestellen toch echt niet in de lucht. En daar willen vliegtuigbouwer Airbus en Italdesign toch echt verandering in brengen. En dus hebben ze onlangs de Pop. Up gepresenteerd. Een rijdende, vliegende auto.
De rijdende, vliegende auto
Het Pop. Up-concept gaat volledig elektrisch werken en bestaat uit drie basisonderdelen. Er is een onderstel met vier wielen, een passagierscapsule en een quadcopter airmodule – een soort gigantische drone. De passagierscapsule past op het onderstel en kan onder de air-module hangen. In onderstaand filmpje zie je hoe dat werkt.
Megasteden in de toekomst
“Het idee achter het Pop. Up-project is dat we de verkeerssituatie in de megasteden van de toekomst kunnen verbeteren”, zegt Jorg Astalosch, CEO van Italdesign. “Dat is nogal een uitdaging en dit is zeker niet de enige oplossing. Maar volgens ons wel een belangrijke oplossing, en een die over 7 à 10 jaar werkelijkheid kan zijn.”
Om dat echt voor elkaar te krijgen, zijn bepaalde dingen belangrijk. Zo moet het systeem multimodaal zijn en in bestaande verkeerssystemen kunnen passen. “Dat lijkt ons slim. Op die manier gebruikmaken van bestaande infrastructuur, is goedkoper voor de steden”, vervolgt Astalosch.
Droom?
Airbus en Italdesign verwachten dus dat de drone-auto over zeven tot tien jaar werkelijkheid zal zijn en dat we daarmee de (zelf-)vliegende auto eindelijk gaan meemaken. Hoe moeten we anders de megasteden zoals Sao Paulo, Mexico City en Shanghai bewoonbaar houden, zo redeneren Airbus en Italdesign.
Maar vooralsnog is het een concept en is het de vraag of de vliegende auto het niveau van droom en concept kan ontstijgen om naar de werkelijkheid voor miljoenen stadsbewoners op te klimmen. Sowieso zal er de nodige regulering en wetgeving op aangepast moeten worden. Zoals we weten kan dat heel moeizaam gaan. Het besturen en vliegen van de Pop. Up kan misschien juist weer verrassend eenvoudig gaan.
Bronnen: Airbus, Popular Mechanics